FOTOĞRAF ANALİZİ
Yazan: Richard Martin
Belli bir temele dayanarak
fotoğrafları analiz etmek, sizin dikkatinizin artmasına,
fotoğraflarınızın kendi içinde yorumuna, anlamına
ve kişisel önemin sağlanmasına katkıda bulunacaktır.
En azından bu metot, hayal gücünüzün eğitilmesini
sağlayacaktır. Harry Broudy estetik eğitimin gelişimini
sağlayan bir filozoftur. Duygu ile düşünceyi birleştiren
bir eleştiri kavramı "enlightened cherishing" kullanılır.
Analiz kelimesinin sözlük anlamı şöyledir: Bir bütünün
kısımlara doğru yayılması, bir bütünü parçalarına
ayırarak tabiatını bir birleriyle olan ilişkilerini
ve tümünü inceleme.
Analiz pek çok yorumu
kapsayabilir örneğin; bir planın ışıklı ve detaylı
kısımlarının grafiksel elementlerin kaba taslak yorumunu,
bir sınıf içerisinde ya da bir dernek toplantısı ya
da yazılı bir kritikte resmi olmayan bir tartışmayı
kapsayabilir. Bu makalenin sınırlı ufkuna bağlı olarak,
öncelikle kompozisyonun değerlendirebilir yönlerine
önem verilecektir.
FOTOĞRAFIN YAPISI
Resmin yapısı ve çeşitli
grafik elementlerin bir kompozisyonun oluşumuna nasıl
katkıda bulunduğu hakkında daha fazla şeyi anlatmak
için resim çerçevesindeki ışıklı ve detaylı kısımlara
ait basit krokiler üretmeye çalışın.
Bu analiz metodu bizi
temel resim yapısı üzerinde konsantre olmaya teşvik
eder; örneğin resimdeki tonların boş alanlara dağıtımının
nasıl olacağı ya da bir kompozisyonda görsel ağırlık
rolünün nasıl dengeleneceği gibi.
Görsel gerçeği yansıtan
eşsiz bir fotoğrafa sahip olmak için görsel elementlerin
basit krokilerini çıkarmak, elle yapılan ve gerçek
fotoğraflardan ziyade gerçekçiliği daha az yansıtan
pek çok tablo ve resme göre biraz daha fazla meydan
okumaktadır. İşin özü yapıdan farklı olarak yeteneği
geliştirmektir. Örneğin; benzer üç şekil ya da renk
resim boşluğunda etkileyici bir üç boyut yaratır,
gerçekte bunlar her ne kadar çocuğun yüzü ya da papatyalar
olsa da. Bu krokilerin amacını not etmek önemlidir.
Çünkü bir görüntünün özel bir etkisini artırmak bununla
mümkündür. Krokiler konunun etkilerini göstermek için
yapılmamaktadır.
Kroki yapacağınız zaman,
bir kompozisyonda etkili olan ve aşağıda listesi verilen
kişisel grafik elementlerinin bazılarını bilmekte
fayda vardır.
NOKTA: Bir resimdeki en küçük görsel ışıklı
ve önemli parça.
ÇİZGİ: Akıcı, doğru ya da kıvrılan bir tarzdaki
uzunluk.
ŞEKİL: İki boyutlu şekil (üç boyutlu şekille
karıştırılmamalıdır). Temel geometrik şekiller daire,
kare, üçgen ve onların çeşitli şekillerini kapsar.
YÖN:Temel şekillerin görsel yönü; hareket karakterini
yansıtır;
KARE: Yatay-dikey (dengeyi)
ÜÇGEN: Diyagonal (kararsız güç dinamiği)
DAİRE: Yuvarlak (saran, kuşatan ve sıcak)
TON: Işık, ton ve renk kontrastını sağlar;
parlaklığın kontrastını, karanlığın yoğunluğunu ya
da görünmeyen bir şeyin ışığını.
RENK: En duygulu ve açıklayıcı unsurdur.
YAPI: İçte şekil, yüzeyde görsel materyallerin
karakteri
ÖLÇÜ/ORAN: Resim alanındaki objelerin gerçek
ölçüleri.
BOYUT/PERSPEKTİF: İki boyutlu alanda derinliğin
tasviri
HAREKET: Görülen yapıda ifade edilen faaliyet.
FOTOĞRAFLARI TARTIŞMA
Bir kitapta, bir sergide,
ya da bir başka yerde fotoğraflara baktığımızda genellikle
dikkatsiz bir şekilde konuşuruz ya da fotoğraf dernekleri
veya eğitim esnasında olduğu gibi daha organize durumlarda
da fotoğrafı tartışabiliriz. Her iki durumda da belli
bir fotoğraf üzerine yorum yapmamız istendiğinde kendimizi
ifade edemeyiz. Aşağıdaki liste fotoğraflar hakkında
açık bir tartışma anında katılımınızı sağlayacak önemli
noktalardan bazılarını açıklamaktadır;
1. Gözlemlediğimiz şeyi
hem şekil hem konu bakımından düşünerek bir yargıya
varmadan önce imaj hakkında ana bilgiyi elde ederek
ve tarif ederek tartışmaya başlayın.
2. Grup üyeleri arasında paylaşılan bir faaliyet olarak
yorumu önemseyin. Fotoğrafçılarda kendi çalışmalarının
yorumlanmasına dair doğal bir eğilim her zaman vardır.
Bu durum yalnızca entelektüel bir amaçla yapılmamalıdır.
Sanat kritiği çoğunlukla kavrama bilgisine, hayat
tecrübelerine ve hislere bağlı kalan bir anlayışta
yatar. Duygular bir imajın içeriği hakkında önemli
öğrenme ipuçları sağlar. Açıklamalar;
*Kişisel önem; Bir fotoğrafın
bizi nasıl etkilediğine ya da bizim için ne ifade
ettiğine işaret eder. *Yorum; Faklı insanlar için
ne anlam çıkaracağına ya da fotoğrafın ne hakkında
olduğuna işaret eder.
3. Bir fotoğrafçı için kendi çalışmalarının sözlü
olarak değerlendirilmesine gerçekte ihtiyaç yoktur.
Eğer fotoğrafçı tartışma anında bulunuyorsa ondan
sessiz kalmasını rica edersiniz. Fotoğrafçının sessizliği
fotoğrafa bakanların eleştiri yapmasını ve fotoğrafçılarında
bu yorumlardan faydalanmasını sağlar.
4. Fikir ve neden olmaksızın tahrik edici yargılardan
ve acil kararlardan sakının. Hatta size meydan okuyan
görüşleri dinlemeye hazır olun.
5. Dürüstlük ve açık gönüllülük kesinlikle tartışmalara
yarar sağlayacaktır. Konuşmanın sonunda saldırgan,
küstah ve inatçı cevaplardan sakının.
6. Aktif olarak söylenen her şeyi dinleyin. Başka
insanların fikirleri sizin kendi fikirleriniz kadar
önemidir, hatta onlara katılmasanız bile.
TARTIŞMA İÇİN ÖNERİLEN
SORULAR
Aşağıda fotoğraflar
üzerinde tartışmayı geliştirecek sorulardan birkaçını
bulabilirsiniz. *Konu nedir?
*Konuyu ne ifade eder ?
*Hem konu tarzı hem de görsel şekil bakımından "tanımlayıcı
içerik "nedir ?
*Ne hissettiğinizi ve niçin hissettiğinizi içeriğin
olanaklarından yaralanarak tanımlayın. Ondan sonra
mesajı veren görsel elementleri tanımlayın.
*Çerçeveleme (ana konunun belli bir çerçeve içinde
görüşüldüğü tarz) mesaja karşı çıkar ya da destekler
mi?
*Hangi hikaye fotoğrafı sunar?
*Konu ile resmin geriye kalan kısmı arasındaki ilgiyi
açıklayın. Denge ya da hareket hissi var mı?
*Resmin tüm dizaynı hakkında süreklilik sezebiliyor
musunuz? Diğer bir ifade ile çizgiler ya da şekillerde
olduğu gibi tekrarlayan unsurlar var mı ve bunlar
bir yerde kesişiyor ya da bağlanıyor mu?
ALIŞTIRMA
Fotoğraf analizi hakkında
hünerinizi geliştirmeye yardım etmek için size çok
yararlı bir alıştırma sunuyoruz;
1. Dikkatinizi çeken bir fotoğraf seçin. Sizi zorlayacak
örnekler ya da heyecanlandıran örnekler seçin. Resim
alanında düzenlemeleri kapsayan sizin için özel desen
sağlayan kişisel grafik elementleri analiz etmeye
çalışın.
2. Adım adım yapacağınız karşılaştırmada şeklin en
önemli kısımlarında gözükecek taslaklara işaret ederek,
çizerek kaba bir taslağını hazırlayın. Çeşitli şekillerdeki
tüm küçük detaylardan sakının. Sonunda elde edilecek
bu basit çizim kompozisyonun temel yapısını açıklayacaktır.
3. Boş bir çerçeve yanında, yumuşak bir kalem ya da
renkli kalem kullanın ve resimde bunlara benzer çeşitli
alanları gölgelendirin. Bu işlemi tekrarlayın, tüm
küçük detaylardan sakının ve her alanın ortalama tonunu
üretmeye çalışın . Bu taslak kompozisyonunuzun temel
yapısını açığa vurur. Bu iki taslağın karşılaştırması
çizgi karakterini ve ton örneklerini meydana çıkarır.
Böylece kompozisyonda rol alan açıklayıcı anlayışı
sağlamış olursunuz.
RESİMLERİN TERCÜMESİ
1. İspanyanın güney duvarı yüzeyinden karşı tarafa
doğru akan gün ışığı diyagonal bir şekilde resmin
boşluğunu tamamlar . Bu eğik gölgeler, kırmızı çiçeklerin
görsel gücünü dengeleyerek gözün aşağıya doğru hareket
etmesini sağlar ve dinamizm kazandırır.
2. The Alhamra İspanya. çizgi ve şekillerin kombinasyonu
bir imajın basit yapısını oluşturur. Yeşil yaprakların
resim alanında dağılımı ve tekrarlanması görsel olarak
da imajın bir araya getirilmesini sağlar.
3. Gros Morne Milli Parkı N. F Köşegen kavis, aşağıda
küçük şekillerin sol köşeye yerleştirilmesiyle güçlendirilmektedir.
4. San Michele, Venedik, İtalya . Bu mezar heykelinde,
ifade edilen güçlerin merkezi kolun genel kısmıdır
ve tek el resmin çerçevesinden dışarı doğru yön kazandırmıştır.
Çeviren
TÜLİN AĞCA
|