Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Canlı Kalkanların Yol Öyküsü

Camevler


Black&White in Colors : "Bir Metropol Paleontologu"

Fotoğraf Sanat İlişkileri

Sanat ve Felsefe : "Bir Sanat Yapıtının Değersel Sınırlamaları"

Uzaklardan : "Man Ray'in çalışmaları, Robert Desnos "

Sanal Dergi Yayıncılığı (Fotografya Bildirisi)

Temel Tasarım : Renk

Sayısal (Dijital) Fotoğrafa Bakış

Video Üstüne

"Ba-şar-Mak"

İzahlı Orhan Cem Çetin Külliyatı; Yumuşak Şeyler (1988-1990)

Kaktüs : "YA, YA, YA, ŞA, ŞA, ŞA, BİZİM TAKIM ÇOK YAŞA"

Eleştirmek İçin Eleştirmek

Afsad 6. Fotoğraf Sempozyumu Hakkında Birkaç Söz

18. İfsak Fotoğraf Günleri'nin ardından

Altın Kamera Yarışması

"Okudunuz mu ? Gördünüz mü ?" :
Fotoğraf İzleyicisi/Tüketicisi Olmak


"Sırt Çantalılar" Kurban Bayramında Ne Yapmak Lazım ?

Yol Notları :Venedik

Bülmeten

Temel Eğitim : Amatör Karanlık Oda ve S/B Baskı


Haberler

Çiçeği Burnunda Yayınlar

Platformlar
Bufsad

Yeni Umutlar
Serra Topal
Amgalan Nadsagdorj

Sergi Salonu
Çizgili Fotoğraflar
Pervane
Çöplükte Yaşam


Portfolyolar :
Yusuf Tuvi
Yusuf Darıyerli
Vahap Akşen


 

 

Sayı 13

Necati Abacı'nın Çizgili Fotoğrafları


 

Çağdaş Türk Karikatürü'nün en özgün isimlerinden biri olan Necati Abacı, grafik sanatı ile resim sanatının çizgisel değerleri arasında konumladığı karikatür anlayışını bu kez de fotoğraf sanatıyla buluşturarak yepyeni bir projeye imza atıyor.

Necati Abacı'nın, "Çizgili Fotoğraflar" sergisinde yalnızca konusu fotoğraf olan karikatürler yer almıyor, Abacı'nın aynı zamanda fotoğraf sanatı ve belgesel fotoğrafa olan ilgisi doğrultusunda koca bir fotoğraf tarihi de farklı bir uzam ve zamanda yeniden gözden geçiyor.

Abacı bunu yaparken, fotoğrafın anlardan oluştuğunu unutmuyor ama anlık çarpıcılıktan çok, sürecin içinde çözünen bir bakış açısını yeğliyor. Necati Abacı çizgilerle fotoğraf çekiyor. Öncesinde uzun uzun araştırıyor; ardından tıpkı fotoğrafçı gibi ince ayarlar yapıyor ve "karar anı"nı saptadıktan sonra deklanşöre basıyor.

Onlarca farklı çizgi/metin özellikleriyle temsil edilen günümüz Türkiyesi'ndeki karikatür anlayışları arasından özgün biçemiyle sıyrılan Necati Abacı, karikatürünü oluştururken verili kod sistemlerini sessizce parçalayarak kendi enerji alanını yaratıyor. Bu da Abacı'yı evrensel ölçütler içinde farklı bir bakış açısıyla değerlendirmemizi yanında getiriyor.

Belki de dünyada ilk kez bir karikatür sergisi yalnızca fotoğraf konusunu (üstelik fotoğraf tarihine göndermeler yaparak) işliyor ve Fotoğrafevi-Koç Allianz gibi ülkemizin en önemli fotoğraf galerilerinden birinde açılıyor. Necati Abacı, "Çizgilerle Sanat İnsanları" sergisinde gösterdiği titiz çalışma sürecini, "Çizgili Fotoğraflar"a da taşıyor. Abacı çizgilerle fotoğraf okuması yapıyor ve yaşamı boyunca edindiği fotoğra fabakma birikimini son işlerine taşıyor.

Abacı, karikatürlerinin bir kısmında klasik çizginin yanında, farklı tekniklere de yer veriyor. Bu bağlamda, serigrafi yoluyla çoğaltılmış özgün baskı renkli karikatürler ve dünya fotoğraf tarihinde yer alan unutulmaz karelerin çizgi ve renkle müdahale edilmiş dijital baskıları da sergide yer alıyor.

Sonuç olarak, Necati Abacı çizgilerden inşa ettiği fotoğraf makinesiyle "yazısız ve kara" mizahın çarpıcı örneklerini oluşturan anlamlı fotoğraflar çekiyor ve dudağımızın kenarına buruk bir gülümsemeyi ödünç bırakıyor. 
                                              
Merih AKOĞUL

Necati Abacı'yı tanıyalım...