|  
                
                İnternetteki 
                Tipografi Sorunları 
                ve Görsel Kirlenmeye Karşı Öneriler  
                DOÇ. 
                HASİP PEKTAŞ 
                www.aed.org.tr  
                  
              
                 
                  |  
                      
                      İnternet, milyonlarca 
                      insanın kullanımındaki dünyanın en yaygın ve en büyük bilgisayarlı 
                      iletişim ağıdır. Üniversitelerin, araştırma kurumlarının, 
                      devlet dairelerinin ve ticari kuruluşların birbirlerine 
                      bağlandıkları bu ağdan yararlananların sayısı her geçen 
                      gün biraz daha artmaktadır. İnternet kullanıcı sayısı Avrupa’da 
                      27, Türkiye’de ise 1.5 milyona çıkmıştır. Temmuz 1999 RIPE 
                      istatistiklerine göre İngiltere’de 1.6 milyon, Türkiye’de 
                      ise 85 bin internet adresi vardır.  
                       
                   | 
                 
                 
                   
                    İnternet, içerik ve özellikleriyle özgür bir iletişim ortamıdır. 
                    Kullanımı kolaydır, ekonomiktir, yer/alan ve zaman olarak 
                    oldukça esnektir. Diğer iletişim kanallarına göre hedeflenen 
                    kitleye ulaşmada daha başarılıdır. Her istenilen konu istenildiği 
                    biçimde sunulabilir, paylaşılabilir.  
                     
                    Yazı, görüntü ve ses gibi verilerin bilgisayar kullanıcılarına 
                    ulaşmasını sağlayan bu global ağın cazibesine kapılan pek 
                    çok kişi web sayfası yapmakta, farkında olmadan bazı görsel 
                    kirlenmelere de neden olmaktadır. Eğer amaç ilgi çekici, bilgi 
                    verici ve görsel yönden etkili sayfalar yaratmaksa, belirli 
                    bir tasarım birikimine sahip olmak gerekmektedir. Amatör olarak 
                    web sayfası yapmak isteyenlerin önünde şüphesiz herhangi bir 
                    engel yoktur. Fakat görsel kirlenmeyi en aza indirmek bağlamında 
                    bazı ilkeleri ve önerileri dikkate almalarında yarar vardır. 
                     | 
                 
                 
                   
                    Bilgi tasarımının önemi giderek artmaktadır. İyi bir planlama 
                    ise her tasarımın temel koşuludur. Amaca uygun olarak derlenmiş 
                    bir bilgi, doğru düzenlenir, iyi sınıflandırılır ve etkili 
                    şekilde sunulursa alıcısı tarafından kolayca algılanır. Düzensiz 
                    yerleştirilen yazı ve görüntü ögeleri algılamayı, iletişimi 
                    güçleştirir ve yanlış anlaşılmalara neden olur. Yazı ve görüntüler 
                    arası görsel denge iyi kurulmalıdır. Renkler, biçimler ve 
                    bunların yerleşimi dengeli olmalı, ilgi çekmelidir. Göz, bilgi 
                    akışına göre zorlanmadan sayfadaki hareketi takip edebilmelidir. 
                    Unutulmamalıdır ki, yazı, iletişimsel anlamını kaybettiği 
                    an amacından da uzaklaşmış olur.  
                     
                    Yazı karakterlerinin iki boyutlu bir yüzeye yerleştirilmesi 
                    sanatına - tasarımına “tipografi” denir. Tipografi, yazının 
                    mantık sınırlarını zorlamasını saglar, dikkati diri tutar, 
                    insan ruhunu okşar, çileden çıkarır, heyecan verir. Bu nedenle 
                    tasarımcının sloganı; “basit, etkin ve derin” olmalıdır. Web 
                    sayfaları, kolay kullanımı ve algılanırlığı ile “basit/yalın”, 
                    verimli ve yararlı bilgileriyle “etkin”, tüm sorulara vereceği 
                    yanıtlarla ve yaratacağı heyecanla “derin” olmalıdır.  
                     | 
                 
                 
                  Özenle 
                    hazırlanmış giriş sayfaları web sitesini başarılı yapmaz. 
                    Tüm sayfalar özenle hazırlanmalı ve ortak bir dil taşımalıdır. 
                    Sayfalar arası bütünlüğü bozmamak için seçilen yazı karakteri, 
                    renk ve biçimlerde süreklilik şarttır.  
                     
                    İnternet üzerinde okunaksız yazı örneklerine sıkça rastlanmaktadır. 
                    Özellikle temel tasarım prensiplerini bilmeyenlerin hazırladığı 
                    web sayfalarında daha sık rastladığımız okunma sorunu yaratan 
                    bazı etkenler vardır. Yazı karakteri seçimi, sayısı, puntosu, 
                    serifli, serifsiz, bold ya da italik olması, büyük/küçük harf 
                    (majüskül/minüskül) olması, bloklama biçimi, harf ve zemin 
                    rengi, zemin dokusu, satır uzunluğu ve boşluklar, tipografik 
                    düzenlemenin temel sorunlarıdır.  
                     | 
                 
                 
                  Sözcükler, 
                    yazıldığı harf karakterine göre anlam kazanırlar, etkili veya 
                    etkisiz görünürler. Algılamanın kolay ya da zor olması, kavramların 
                    somutlaştığı bu harf gruplarının yapısına bağlıdır. Her yazı 
                    karakterinin bir kimliği vardır. Bu kimlik mesajın iyi anlaşılmasını 
                    sağladığı gibi, yanlış yorumlara da neden olabilir. Narin, 
                    kaba, kadınsı, erkeksi, çağdaş, klasik, resmi, gayriresmi, 
                    laubali veya oryantal yazı karakterleri vardır. Örneğin Times’ın, 
                    İngiliz asaletini, ağırbaşlılığını yansıttığı söylenebilir. 
                     
                     
                    Yazı karakterinin çeşitliliği, gereksinmeye göre olmalıdır. 
                    Eger sayfa büyük, metin uzun ve farklı vurgular gerekiyorsa 
                    yazıda çeşitliliğin olması, zenginlik ve renklilik getirir. 
                    Çok fazla yazı karakteri daima risktir. Her karakter farklı 
                    mesajlar ileteceğinden okuyucunun kafasını karıştırabilir. 
                    Script fontlar, el yazısı görünümüyle samimi ve sempatiktirler. 
                    Fakat büyük harf (majüskül) yazılmış Kaligrafik ve Gothic 
                    yazılar zor okunurlar. Dekoratif yazılar ise, çok süslü yapılarıyla 
                    oldukça okunaksızdırlar. Geneva, Helvetika, Arial ve Times 
                    gibi ekran fontları daha okunaklıdır.  
                     | 
                 
                 
                    
                     
                       
                     
                    Kaligrafik ve Gothic fontların büyük harfleriyle yazılan sözcük 
                    zor okunur.  
                     
                    Ekrana yönelik tasarımlarda farklı font ailelerinden gelen 
                    (serifli, serifsiz, vs) ikiden fazla harf karakterinin kullanılması 
                    sakıncalıdır. Aksi takdirde, algılamada güçlükler meydana 
                    gelebilir. Aynı harf karakterinin kalın, ince, italik gibi 
                    varyasyonlarını kullanarak istenilen çeşitlilik sağlanabilir.” 
                    (Burger:1993) 
                     
                    Yazıların puntosu çok büyük olursa her bakışta algılanacak 
                    sözcük sayısı azalır. Çok küçük olursa da harfler seçilemez. 
                    30-35 cm.lik bir okuma uzaklığı için ortalama yazı boyutu 
                    9-11 puntoya denk gelecek büyüklüktür.  | 
                 
                 
                   
                    
                      Serifli fontların takibi oldukça 
                      kolaydır. Okuyucu, serifli harflere daha alışıktır fakat, 
                      harf ve sözcük boşlukları düzgün olduğu sürece serifsiz 
                      bir yazı, serifli kadar okunaklıdır. Hatta webde; özellikle 
                      koyu zeminlerde serifsiz yazının okunurluğu daha da fazladır. 
                       
                         
                       
  
                   | 
                 
               
              Webde özellikle koyu zeminlerde 
                serifsiz karakterler tercih edilmektedir. Bir yazı karakterinin 
                bold ya da extra bold türü, normal (roman) türüne göre daha az 
                çekici ve daha az güzeldir. Normal kalınlıktaki harfin zarif uçları, 
                bold yapıda törpülenmiş gibi durmaktadır. Bir sözcük vurgulanmak 
                isteniyorsa karakteri bold yapmak yerine, puntosunu ve rengini 
                değiştirmek tercih edilmelidir. 
                 
                   
                 
                Normal ya da light karakterler daha zariftir.  
                 
                  
                 
                Yazının yapısı, vurguyu belirler. 
                 
                İtalik fontlar, tekdüzedir, gösterişsizdir, değişik yapısıyla 
                anlatımı güçlendirir, daha samimi bir iletişim kurar. Fakat deforme 
                olmaya çok uygundur. Uzun metinlerin italik yazılması, yazıyı 
                zayıf gösterir, harflerin birbirinden ayrılması zordur. Okunurluk 
                sorunu göz önünde tutularak olabildiğince az kullanılmalıdır. 
                 
                 
                Uzun metinlerin bold yazılması ya da tümünün büyük harflerden 
                oluşması da görünüşü sevimsiz kılar. Sözcükler, kaba bir dikdörtgen 
                biçimde gözükürler. Küçük harfler, kuyrukları ve bacaklarıyla 
                büyük harflerden daha ayrımlı yapı gösterirler ki bu da onları 
                daha okunur yapar. Büyük harfler, daha çok yer kapladığından, 
                aynı alanda gözün daha fazla tarama yapmasına neden olurlar. 
                 
                Yazının sola blok olması, 
                harf aralarının daha düzgün olmasını, daha az kesme işaretinin 
                yer almasını sağlar. Beyaz nehirlerin oluşmasını önler. Özellikle 
                dar sütunlarda idealdir. Sağa ya da ortadan blok yazılarda takip 
                sorunu yaşanabilir. 
                 
                Renk; tanımlayıcılığı, ayırt ediciliği, yön göstericiliği ve vurgulayıcılığı 
                ile web sayfalarının en önemli öğelerinden biridir. Okuyucuyu 
                etkiler, ilgiyi diri tutar. Siyah-beyaza göre %40 daha fazla dikkat 
                çeker. Bilgi, renk sayesinde daha etkili sunulabilir. Örneğin 
                başlığı metinden ayırmak, bir mesaja dikkat çekmek, bilgi gruplarını 
                birbirinden ayırmak, akışı sağlamak gibi pek çok işlev renkle 
                yerine getirilebilir. 
                 
                   
                Yazıda renk vurguyu artırır.  
                 
                  
                 
                Koyu zemindeki açık renk yazı, kontrastlık yaratır.  
                 
                Koyu renkli zeminler üzerinde açık renkli yazılar tercih edilmelidir. 
                Daha ışıklı olması nedeniyle koyu zemin üzerindeki yazılar, özellikle 
                de serifsizler daha iyi görünürler. Okunurluk açısından harf ve 
                zemin arasında en az %70 ton farkının gerekli olduğu da unutulmalıdır. 
                Zemin 100 değer ise harf 30 değerden fazla olmamalıdır. Tersi 
                için de aynı şey geçerlidir.  
              Şekil, ton ve renk uyumunda ve bunların 
                konumlarında farklılıklar yapmak, sayfaya enerji verir. Örneğin 
                yatay pozisyon yerine belirli bir eğimdeki yerleştirmeler görsel 
                kontrastlıklar yaratır. Kontrastlık, tasarımın temel prensiplerinden 
                biridir. Bir sözcüğün ya da deyimin yüksek ya da alçak sesli çıkmasını 
                sağlar. Layoutta (düzenlemede) vurgu için ögeler arası güçlü kontrastlıklar 
                gerekir. Boyutta, biçimde, konumda, ağırlık ve renkte resmin mi 
                yoksa yazının mı dominant (güçlü) olacağı önceden belirlenmelidir. 
                Herşeyde vurguyu aynı yapmak, monoton bir sonuç yaratır. 
                 
              
              Karışık doku ve biçimlerin oldugu 
                bir zeminde yazının okunurluğu azdır. Açık, konturlu ya da gölgeli 
                bir yazı böyle durumlarda etkiyi artırır. Koyu zeminde açık, açık 
                zeminde koyu yazı; kontrastlık yaratması nedeniyle daha kolay 
                algılanır. 
                 
                Yazının fazla daraltılmış (condensed) olması, harflerin birleşmesine, 
                iç boşluklarının zayıflamasına neden olur. Fazla genişletilmesi 
                (expanded) ise her bakışta okunan sözcük sayısını düşürecek, okuma 
                süreci uzayacaktır. 
                 
                Web sayfalarındaki en önemli sorunlardan biri yazı satırlarının 
                uzunluğudur. Basılı yayınlarda oldugu gibi satır arası ayarlama 
                yapılamaz. Fakat satır uzunluğu istenildiği gibi düzenlenebilir. 
                Satır uzunluğu, tek sütünlu metin gruplarında 8-12 sözcüğü, birden 
                fazla sütunlu metinlerde 6-7 sözcüğü geçmemelidir. Satırlar çok 
                kısa ise göz hareketi sıkça kesilir; çok uzun olunca da, gözün 
                alt satır başına geçmesi, dogru tarama yapması zorlaşır, satır 
                atlar ya da aynı satırı tekrar okur. 70 harf ve boşluktan uzun 
                bir satır, okumadaki sürekliliği engeller. Rahat okuma için ise 
                bir satırdaki harf ve boşluk sayısı 40 civarında olmalıdır. Bu 
                da ortalama 6 sözcüğe karşılıktır. Satırlar arasındaki beyaz boşluk, 
                sözcükler arasındaki boşluktan fazla olmalıdır. Satırlar arası 
                boşluğun aşırı olması metnin leke etkisini, kontrastlığını azaltır, 
                daha yumuşak görünümlü yapar. 
                 
                 
              
              Web sayfasında yazı ve görüntüyü 
                gösteren boşluktur. Fazla boşluk, dinlendirir, rahat algılama 
                sağlar. Az boşluk ise karışıklık ve karmaşa yaratır, algılamayı 
                güçleştirir. Yazı alanına çok yaklaşmış görüntü ögeleri, hem yazının 
                hem kendinin algılanmasını zorlaştırır. Okuyucunun dikkatini dağıtır. 
                Yazı ile görüntü arasında en az 4 mm. boşluk olması gerekir. Yazı 
                ve resim alanları ile kenar boşlukları önceden saptanmalıdır. 
                Resimlerin, metni ikiye bölmesi zorunluysa, tümceyi degil, paragrafı 
                bölmesi tercih edilmelidir. 
                 
              
              Basiti karmaşık hale sokmak hiç 
                de zor degildir. Bunların çok sayıda örneğini görmek mümkündür. 
                Önemli olan karmaşığı basitleştirmektir. Yalın, anlaşılır bir 
                tasarımın geleceğe kalma şansı daha yüksektir. Her şeyde olduğu 
                gibi bu konuda da araştırma ve deneme yapmak bir zorunluluktur. 
                Yaratıcılığın sonu yoktur. Daha iyiyi ve güzeli bulmak en büyük 
                hedefimiz olmalıdır. Öyle değil mi? 
                 
                 
              
              Kaynakça:  
                 
                BURGER, J. Desktop Multimedia Bible. Addison-Wesley Publishing 
                Company, New York, 1993. 
                 
                BARFIELD, L. The User Interface, Consepts and Design. Addison-Wesley 
                Publishing Company, Oxford, 1993.  
                 
                COTTON, B. ve OLIVER R. Siberuzay Sözlüğü. Yapı Kredi Yayınları, 
                İstanbul, 1997.  
                 
                GATES, D. Lettering for Reproduction, Watson-Guptill Publishing 
                Co. Inc. 1969 
                 
                JEAVONS, T. ve BEAUMONT, M. An Introduction To Typography, Quintet 
                Publishing Limited, London, 1990.  
                 
                PEKTAŞ, H. “Basın İlanlarında Grafik Tasarım ve Layout”, Yayımlanmamış 
                Yüksek Lisans Tezi, Ankara 1987.  
                 
                REYNOLDS, L. “Yazının Okunaklılığı”, Mimar Sinan Ünv. çeviriler, 
                İstanbul.  
                 
                RUBINSTEIN, R. Digital Typography. An Introduction to Type and 
                Composition for Computer System Design. Addison-Wesley Publishing 
                Company, USA, 1988. 
                 
                SARIKAVAK, N. K. Tipografinin Temelleri. Doruk Yayıncılık, Ankara, 
                1997  
                 
                ŞENER, B. “Grafik Tasarımın İnternet’deki Yeri ve İşlevi”, Yayımlanmamış 
                Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 1997.  
                 
                http://www.dtp-aus.com/typo/txt-lay.htm MAGNIK, J. Typography 
                & Page Layout  
                 
                http://www.hun. edu.tr Web Tasarım Klavuzu, Hacettepe Ünv. Bilgi 
                İşlem/Lacivert Tasarım Grubu  
                 
                *Hasip Pektas, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, 
                Grafik Bölümü Ögretim Üyesi. 
                 
                Doç. Hasip Pektaş 
                 
                  
              
              
                 
               |