Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı

Seyit Ali Ak : Bir Fotoğraf Tarihçisi

"Black&White in Colors" YAZIT

Uzaklardan "Sanatsal Fotoğraf, Alfred Stieglitz"

Işık Çiz (Photography - Fotoğraf - Işıkçiz - Ardışık-Işıkçiz)

"Fotografi, Süreçler, Kendi"

Sanat ve Felsefe : "Bir Sanat Yapıtında Estetik Kaygı Zorlamaları"

Yine Sinema Üzerine

Sinema ve Fotoğraf

Fotoğraf ve Uygarlık ve Demokrasi

Sırt Çantalılar

İzahlı Orhan Cem Çetin Külliyatı

Fotoğraf ve Mimari - 4

Temel Tasarım: Kompozisyon

Kaktüs

‘Cam Kent’ : Masumiyet ve Cennetin Dili

Solan Renkler: "Bir Yaprak Dökümü Öyküsü: Kaybolan Zanaatlar"

Okudunuz mu ? Gördünüz mü ?

Bakü'den

Yol Notları:Toskana-2

Ciddiyet

Temel eğitim : Kompozisyon ve Çerçeveleme

İleri düzey : Teknik Denemeler

Haberler

"Çiçeği Burnunda" Yayınlar


Platformlar,Fotoforum


Yeni Umutlar
Emine Denizer
Dicle Türkyılmaz


Sergi Salonu
Mahmut Özturan, Rhythmosthetica
Emrah Can, Bire Bir
Bayramali HALAFOV
Suyunu Çıkaranlar
Bir Ülke Bir Fotoğrafçı : Ken Ligth


Portfolyolar

Emine Ceylan
Hüsnü Gürsel
İzzet Keribar

 






 

 

Sayı 14
KAKTÜS
Ali Rıza Akalın


FSK , II. ANKARA FOTOĞRAF GÜNLERİ

Gazetelerin haber ve makalelerinin, 24 saat ömrü olduğu söylenir. Buna karşın, özellikle sıra sayılı sanat etkinlikler, rea’lizelerinden sonraki zaman dilimlerinde de gündeme geri dönüp, karşılaştırmalara konu olabiliyor. Örneğin; Fotoğraf Sanatı Kurumu (FSK)’nın II. Ankara Fotoğraf günleri de sıra sayılı bir etkinlik olması niceliği ile, sonlandırıldık’tan sonraki beşinci ayında yazımın konusunu oluşturabiliyor. Bunun iki nedeninden biri, kendilerinin TÜRKİYE DERGİSİ olduğunu zanneden iki fotoğraf dergisinde de “küçük bir haber” olma niteliğinden öteye geçemeyen etkinliğe hakettiği değeri vermek, ikincisi ise bu etkinliğin geleceği ile ilgili beklentimizi ifade edebilmektir.

Ankara fotoğrafçılarının ara istasyonu işlevindeki, Ersin ALTAN ustanın fotoğrafhanesindeki sohbetimizin koyu kıvamı sürerken, Kenan SEVEN ve Haluk SARGIN sandalyelerinden zengin kalkış yaptılar.

-hayrola, nereye?

Kenan yanıtladı sorumu.
-İkinci fotoğraf günlerini düzenliyoruz hocam, toplantımız var.

Birincisini hatırladığımdan olsa gerek dudaklarımda, irade dışı da olsa, şüphe-küçümseme arası bir gülümsemenin oluştuğunu ifade etmeliyim.

Aradan uzun ve sessiz günler geçti. Unuttum. Ta ki davetiye gelene kadar. Biçimi, içeriği, sponsorları, taşıdığı imzaları, kendime gelip beklentilerimi ciddileştirdiler.

Yine de, Çağdaş Sanatlar Merkezi’nin, benim için özel olarak açılan ve buyur ettiği otomatik kapısından girer girmez beni sarmalayan atmosferin bu denli yoğun sıcaklıkta olabileceğini düşünmemiştim.

-hocam, buyurun, hoş geldiniz.
-merhaba çocuklar, kolay gelsin.

 II. Fotoğraf Günleri tanıtım ve etkinlik programını içeren kitapçık ulaşıyor elime. Tanıdık-bildik dost isimler, tanımadık-bilmedik yeni adlar. Sarılmalar-selamlaşmalar faslı bittiğinde, kitapçığın kapsadığı, 18 sergi 41 slayt gösterisi, 7 söyleşi, 2 panel, 1 sohbet ve 4 imza günü ile tanışıyorum.

Gerek sayısal, gerekse çeşitlilik açısından yoğun bir programı içeren etkinliklerin realize edilmesinde bazı aksaklıkların olabileceği düşünülse de son tahlilde sorunsuz bir sonuçlandırma başarısını gösterdi FSK. Bu olumlu puanı oluşturan bir başka etken; Çeşitliliğin 10 gün gibi uzun sayılabilecek bir süre içine yayılmış olması idi.

Çağdaş Sanatlar Merkezinin, her biri çok büyük alanlara sahip olan 3 katın tamamını; sergilere, satış standına, gösteri ve söyleşi etkinliklerine tahsis etmiş olan, Çankaya Belediyesi’ne teşekkür borçluyuz. Tüm etkinliklerin bir çatı altında yapılmış olması, hemen her etkinliği izleme kolaylığını oluşturdu. Eski dostları buluşturdu. Genç yüzleri tanıştırdı. İsimleri bilinenlerin cisimlerini de ortaya çıkardı. Hem ismini hem de cismini bildiklerimiz varmış tanıştırdı.

Adnan ATAÇ, Özlem BAĞCI, Tuğrul ÇAKAR, Lütfü GÜNER, Hafize KAYNARCA ve Fikret ÖZKAPLAN’ın çeşitli konulardaki yazıları ile renklendirilmiş “Tanıtım Kitapçığı”; Sergilerin, Slayt Gösterilerinin, Söyleşilerin, Panelin içeriklerini ve sanatçılarını 1’er fotoğraf eşliğinde bizlere sunarak bir yandan yüreklerimizi ısıttı, öte yandan kalıcı bir belge oldu.

Söz konusu bu belge de; Adnan ATAÇ, Adnan Veli KUVANLIK, AFSAD, Cemil AĞACIKOĞLU-Erhan GÜRKAN, Merih AKOĞUL, Alp CAN, Tuğrul ÇAKAR, İbrahim DEMİREL, FSK, Kamil FIRAT, Sıtkı FIRAT, İzzet KERİBAR, Necmettin KÜLAHÇI, Göker MÜFTÜOĞLU, Fikret ÖZKAPLAN, Haluk UYGUR ve Gazi YÜKSEL fotoğraf sergileri ile yer alırken, Şeref AKIN, Adnan ATAÇ, Yücel AŞKIN, Vahap AKŞEN, Süha ERAY, Tahsin AYDOĞMUŞ, Necdet AYDOĞAN, Orhan Cem ÇETİN, Oktay ÇOLAK, Gökhan DEMİRER, Erdal ERK’AKAN, Kamil FIRAT, Tunç FINDIK, Ali İhsan GÖKÇEN, Zafer GÜNGÜT, Lütfi GÜNER, Tansu GÜRPINAR, Engin KABAN, İzzet KERİBAR, Necmettin KÜLAHÇI, Ali ÖZ, Ceyhun ÖZENER, Enver ÖZKAHRAMAN, Ozan SAĞDIÇ, Şeyda SEVER, Adem SÖNMEZ, Tacettin TEYMUR, Yücel TUNCA, Sami TÜRKAY, Aclan URAZ, Tekin ÜSTÜNDAĞ ve Habip YANÇ kişisel slayt gösterileri yapan sanatçılardı. Gösterilere; Belçika Federasyonu 1994 ve 1995, Berlin Grubu, DASK, FSK Doğa Grubu, Finlandiya Doğa Fotoğrafçıları, Barış KÖSE-Deniz AKÇA ve Ahmet BOZKURT-Ali GÜNSÜN-Ayla ŞAN-Haluk SARGIN karma gösterileri ile katıldılar.

Tansu GÜRPINAR’ın yönettiği “DOĞA” başlıklı panelin konuşmacıları; Ali İhsan GÖKÇEN, Sunay DEMİRCAM, Osman ERDEM ve Füsun SİPAHİLER idi.

İkinci panel “FOTOĞRAF ve DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLER” başlığı altında Önder ŞENYAPILI’nın yöneticiliğinde, Ahmet Öner GEZGİN, Uğur ERSOY, Faruk ATALAYER ve Zerrin TAŞPINAR’ın panelistlikleri ile gerçekleştirildi.

“SOHBET” başlığı altındaki etkinlikte; İbrahim DEMİREL, Gültekin ÇİZGEN, Ozan SAĞDIK ve Sıtkı FIRAT vardı.

Şerif ANTEPLİ, “Fotoğraf Dergisi”. Seyit Ali Ak, “Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafları, 1923-1960”. Mehmet BAYHAN, “Sosyo-Kültürel Karmaşa ve Yanılgıların Gölgesinde Örgütlenmenin sorunları ya da Fotoğraf ve Şiir”. Mustafa Reşat SÜMERKAN, “Fotoğraf Mizahı ve Bülmeten” ve Özcan TARAS, “FDÇK’dan Federasyon’a” başlıkları altında sohbet toplantıları yaptılar.

Yazımın baş taraflarında da belirttiğim gibi; uzun süreli, çok çeşitli, nitelikli bu etkinliklerin gerçekleştirilmesi için; FSK Yönetim Kurulunun kararlılığı, Düzenleme komitesinin ciddi çabasının yanı sıra, dikkati çeken bir başka katkı da sponsorlardan gelmiş görünüyor. T.C. Kültür Bakanlığı, TBMM Kültür Sanat ve Yayın Kurulu, Çankaya Belediyesi, Kamil Koç, Hotel Keykan, Fırat Color, Ersa, Diren Şaraplar ve Dimes Meyve Suları, Uğur Foto Film Tic.Ltd.Şti, Arka Bahçe, Onur Taahhüt Taşımacılık Tic.Ltd.Şti, Önder Çuvalcılık ve yedi FSK üyesinin manevi ve maddi katkılarından dolayı fotoğraf dünyamız adına kendilerine teşekkür ediyorum.

7-19 Mayıs 2002 günleri geride kaldı. Ancak, bir de beklenti oluşturdu. FSK, bu beklentinin adresidir. Esasen “2.” gibi sıra sayısının kullanılmış olması “3.” etkinliğin işareti olarak yorumlanabilir. Özellikle maddi zorluklar düşünüldüğünde iki yılda bir yapılabilir. Etkinlikler çeşitlendirilebilir . (örneğin, 3 fotoğrafçı belirlenip, kendilerine bir “konu” ya da “kavram” verilerek sergi siparişi yapılabilir. Etkinliğin ilk günü, izleyen ve isteyen 10 kişi seçilerek bir ustanın eğitiminde Work shop yapılıp son gün sergi açılabilir. Etkinlik boyunca her gün sürecek bir sanat felsefesi dersi düzenlenebilir. Bedensel engellilere yönelik “temel eğitim” kursu ücretsiz olarak verilebilir. İşi bilen bir ustadan yardım alınarak herkese “pin-hole” camera yapımı öğretilebilir. Her etkinlik sonrasında bir izleyiciye 3-5 filmden oluşan bir armağan verilebilir. V.d.)

Deneyim kazanılmış, kadrolar oluşturulmuş, beklenti havası yaratılmıştır. Bu koşulları sağlayan FSK’nın Kaktüs’ün özüne ulaşmada zorluk çekmeyeceğini umuyorum. Kendilerine bir kez daha teşekkür ediyorum.