Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı

Seyit Ali Ak : Bir Fotoğraf Tarihçisi

"Black&White in Colors" YAZIT

Uzaklardan "Sanatsal Fotoğraf, Alfred Stieglitz"

Işık Çiz (Photography - Fotoğraf - Işıkçiz - Ardışık-Işıkçiz)

"Fotografi, Süreçler, Kendi"

Sanat ve Felsefe : "Bir Sanat Yapıtında Estetik Kaygı Zorlamaları"

Yine Sinema Üzerine

Sinema ve Fotoğraf

Fotoğraf ve Uygarlık ve Demokrasi

Sırt Çantalılar

İzahlı Orhan Cem Çetin Külliyatı

Fotoğraf ve Mimari - 4

Temel Tasarım: Kompozisyon

Kaktüs

‘Cam Kent’ : Masumiyet ve Cennetin Dili

Solan Renkler: "Bir Yaprak Dökümü Öyküsü: Kaybolan Zanaatlar"

Okudunuz mu ? Gördünüz mü ?

Bakü'den

Yol Notları:Toskana-2

Ciddiyet

Temel eğitim : Kompozisyon ve Çerçeveleme

İleri düzey : Teknik Denemeler

Haberler

"Çiçeği Burnunda" Yayınlar


Platformlar,Fotoforum


Yeni Umutlar
Emine Denizer
Dicle Türkyılmaz


Sergi Salonu
Mahmut Özturan, Rhythmosthetica
Emrah Can, Bire Bir
Bayramali HALAFOV
Suyunu Çıkaranlar
Bir Ülke Bir Fotoğrafçı : Ken Ligth


Portfolyolar

Emine Ceylan
Hüsnü Gürsel
İzzet Keribar

 






 

 

Sayı 14

FOTOĞRAF BOYAMA

Fotoğraf boyama işlemini elinizde mevcut bütün boya malzemeleriyle deneyebilirsiniz. Ancak bunların çoğunun fotoğraf kartının yüzeyinden aktığını, boyayı fotoğraf kartı üzerinde sabitleyemediğinizi veya kart yüzeyinde tortulandığını, sonradan yapılacak müdahalelerle boyanın çıktığını göreceksiniz.

Ancak fotoğraf kağıdı için üretilmiş özel boya malzemelerinden edinebildiğiniz taktirde bu problemleri aşmanız kolaylaşacaktır. Fotoğraf malzemeleri satan mağazalardan fotoğraf rötüş boyası bulabilirsiniz. Bu boya setlerinin içinde değişik renk boyalar sıvı halde şişelerde bulunmakta, sıvı boya sabitleyicisi ve fırçalarıyla birlikte satılmaktadır. Bundan başka kırtasiyelerde renkli rötuş kalemleri bulabilirsiniz. Bir ucu ince , diğer ucu kalın olan bu kalemler de kartları renklendirmek için oldukça sağlıklı malzemelerdir.

Daha çok siyah-beyaz baskılarınızı renklendirme çabasında olacağınızı varsayalım. Boyanacak siyah-beyaz baskılarınızı saptarken, sadece boyanmış veya sonradan renklendirilmiş bir fotoğraf sunmuş olmak kaygısı taşımamalısınız. Boyandığında beklenmedik, şaşırtıcı ve niteliği yüksek olacağına inandığınız fotoğrafları seçmelisiniz.

Seçtiğiniz fotoğrafın yaşlı bir kadın portresi olduğunu düşünelim bir an için. Kadının kıyafetlerinin belli bölümlerini ( örneğin ; eşarbını) boyayıp , diğer kısımlarını S/B bırakmak en basit , en sıradan yaklaşımdır. Böyle bir fotoğraf da elbetteki güzel olabilir, gözü okşayabilir ve keyif verebilir. Ancak boyamadaki amaç , derinliğine ele aldığınız bir kavramın, bir düşüncenin, bir yaklaşımın sunumunda katkı vereceği kaygısı olmalıdır. Bununla birlikte renkleri çok iyi tanımanız, renk uyum ve uyumsuzluklarını bilmeniz, uyumu ya da uyumsuzluğu yerli yerinde kullanma yetinizin olması gerekir. Ayrıca farklı renkleri birbirleriyle karıştırdığınızda yeni hangi renkleri alabileceğinizi bilmelisiniz. Bunlar yeterli imiş gibi görünmesine karşın, fırçayı iyi kullanamadığınız, fırça darbelerinde size has bir sonuç çıkaramadığınızda da siz ve boyamalarınız birbirinize yabancı durursunuz.

Aynı malzemelerden yararlanarak negatiflerinizi de boyayabilirsiniz. Ancak bu kez, negatif pozitife dönüştüğünde, yani kart baskısı yapıldığında, negatifte kullandığınız rengin hangi renge dönüşeceğini bilmeniz gerekir. Bunu kavrayabilmeniz için şu basit yöntemden yararlanabilirsiniz. Renkli negatiflerinizle, bu negatiflere ait 9 x 13 veya 10 x 15 kart baskılarınızı karşılaştırın. Kartlardaki renkleri esas alıp, bu renklerin negatiflerdeki karşılıklarını bulun. Böylece negatif üzerindeki renklerin kart baskısı yapıldığında ( yani pozitife dönüştürüldüğünde ) hangi renklere dönüştüğünü tespit eder ve bu bilgileri not edersiniz. Bunun sonucunda, negatifinizde hangi renkleri kullanacağınızı bilerek renklendirme işlemi yapmış olursunuz.

Fotoğraflar:
Tekin ERTUĞ