Fotografla uğraşan herkes çevresinde olan bitene daha farklı bakmaya başlar. Bakışın yaklaşımından doğan dikkat ampirik olmaya zorlar fotografçıyı. Ampirik yapmakla da bırakmaz . İnceleyen, kurgulayan, hayal eden ve tüm bunlarla birlikte öngörü yapmayı artıran özellikler katar insana. Bakmak değil görmek önemlidir artık.
Fotografla doğması ve onunla yaşamasının bir sonucu olsa gerek, böyle bir gözle bakar AFSAD ülkemize. Her değişim yeni bir fotograf anlamına gelir.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi ile AFSAD' ı buluşturan aslında böylesi bir gözlemin tam da kendisidir. Bölgede oluşacağını öngördüğü kültürel, sosyal ve ekonomik değişimler yeni fotograf konuları olarak beklemektedir. AFSAD bu değişimi fotograflayarak belgelemeyi önemli bir misyon olarak görür ve bu değişimin gelecek kuşaklara fotograflardan oluşan bir belgeseller dizisi ile aktarılmasını kararlaştırır.
1989 yılının Mayıs ayında buluşulur bölge ile. O yıllarda özellikle baraj ve su tünelleri yapım çalışmaları çok yoğun bir şekilde sürmekte. Halk hasret içinde , suyla özlem gidereceği günü beklemekte. Bu nedenle " SUYA ÖZLEM " olur o yıl yapılan serginin adı.
Sonra zaman girer araya. AFSAD' ın hep aklındadır aslında bölge. Ancak ekonomisi izin vermez gidip gelmeye. 9. Cumhurbaşkanı'nın himayelerinde, GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı ile kesişen yolu, yeni çalışmaların habercisidir artık. Düşünülen projeler, sergilere dönüşerek, peş peşe hayata geçer.
" BİR FIRAT ÖYKÜSÜ " ve " SÖZÜMÜZ GAP ÜSTÜNE " sergileriyle bölge ile bütünleşilir. Merak eder " GAP' TA KADIN ve ÇOCUK "u. Ardından Fırat boylarında devam eder yolculuğu " FIRAT'A KARIŞAN HAYAT, HAYATA KARIŞAN FIRAT " ile.
Tam 10 yıl geçmiştir aradan. 10 yıllık değişimin özetidir "GAP' TA 10 YILLIK BİRİKİM " . Neler olmadı ki bu 10 yılda . Toprakla su buluştu. İklim değişmeye yüz tuttu. O zaman doğan çocuklar 10 yaşındaydı artık. Çorak topraklardan ve akıp giden nehirlerden habersiz büyüdüler. Göller, kayıklar, su sporları girdi yaşamlarına. Mavi ve yeşil renk verdi yaşama. Tarım üstüne eğitimler yapılır, kadına kimlik aranır oldu. Çiftçilik belki de yeniden doğdu.
Daha nice değişimler gözledi AFSAD . Bir çok gelişmeye çok sevinirken bazen de hüzünlerine ortak oldu, sular altında kalan geçmişlerine veda edenlerin, bir daha ne yapılırsa yapılsın yerine gelemeyecek pek çok değerin.
Bunlar bir kez daha doğruladı yaptığı çalışmaları ve taşıdıkları önemi.
Önemli olan tek ilke tarafsız olabilmekti, oldu da. Geçmişini merak edecek gelecek için görsel belgeler yarattı. Bütün bu uğraşların zamanla daha da anlamlanacağına ve bu saptamalara daha çok gereksinim duyulacağına haklı bir inanç taşımakta olan AFSAD' ın tek sıkıntısı hala bir albüm' ün yapılamamasıdır.
Şimdiye kadar proje çalışmalarına Aydan Adsaz, Alpaslan Aydın, Erol Büyükyazı, Berrin Cerrahoğlu, Gülnaz Çolak, Bülent Doğan, Kadir Ekinci, Mehmet Emre, Cengiz Engin, Mustafa Ertekin, Tekin Ertuğ, Gül Ezen, Cengiz Oğuz Gümrükçü, Ali Şahin, Dursun Ali Sarıkoç, İsmail Murşil, Aynur Köymen, Nilüfer Gökeşmeoğlu, E. Kemal Mert, Nurbay Coşkunoğlu, Doğanay Sevindik, Levent Özmen, Hüsniye Ünal, Gülser Günaydın, Saide Bal, Mehtap Yıldız, Ali Rıza Akalın, Serpil Yıldız, Onur Tokcan, Orhan Tekinsoy, Selim Aytaç, Özcan Yurdalan olmak üzere 34 AFSAD' lı katılmış ve 600' ü aşkın fotograf fotografseverlerin izlenimine sunulmuştur.
AFSAD' ın organize bu çalışması dikkatli izleyenlerin gözünden kaçmadı. " Sanat Kurumu " Özel Ödülü ile Sanat Kurumu' nca ödüllendirilen AFSAD, artık daha dikkatli izlendiğinin de bilinciyle, çalışmalarını titizlikle ve aynı tarafsızlık içinde sürdürmekte.
Bölgedeki çalışmaların 12. yıla adım attığı bu günlerde, sergi temalarından ziyade projelerde yer almış AFSAD üyelerine ait birer fotograftan oluşan karma sergi siz Fotoğrafya okurlarının izlenimine sunulmuştur.
AFSAD
|