Editör

Osman Ürper

Yayın Kurulu

Şeyda Aytem
Ayşegül Çakır






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.com.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya_haberler
@ada.net.tr


ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara
    Sayılar    Sayı 3    İntermizah
İntermizah Mustafa Sümerkan

FOTOĞRAFÇININ YAŞAMINDA 6 EVRE

Fotografa ilk adim attigi evredir. Yas gününde babasinin verdigi armagan onu makina sahibi yapmistir. Daha çok aile bireylerini, arkadaslarini günlük yasam içinde görüntüler. Sevdigi kizi poz poz çekmek en büyük zevkidir. Fotograf için her ay babasinin kesesinden milyonlar harcar ama birkaçini satip da hiç degilse maliyeti kurtarmak aklindan geçmez.

20-25 Yaş: Artik fotograf meraklisi baska arkadaslar da edinmistir. Grup kurma veya bir dernegin üyesi olma keyfini yasar. Konular arastirir, gezilere çikar. Ilginç denemeler, kurgular yapan fotografçilarin yapitlarina hayranlikla bakar. Onlara özenir, onlar gibi çekmeye çalisir. Dünyayi yatay bir çerçevenin içinden görmeye baslamistir. El degmemis mekanlar arar, gezilere çikar. Çok farkli konular bulacagindan emindir. Dernekte görevler alir ve bununla övünür.

25-30 Yaş: Bir hayli deneyimlidir. Yönetim kurullarinda söz sahibi olmustur. Baska kentlerde fotografçi dostlari vardir artik. Ilk sergilerini açmis, sergi ve gösterilerini il disina tasimaya baslamistir. Fotograf onun için vazgeçilmez bir ugras ve birinci sanat dalidir. Dernegin ve sanatinin fanatik savunucusudur. Bu degerlere en küçük bir serzeniste bulunanlara hemen saldiriya geçer, agir elestiri yazilari yazar.

30-40 Yaş: Yönetim Kurullarindaki görevini gençlere birakmistir. Ama bu kez dernegin kendi dönemindeki gibi yönetilmediginden yakinmaya baslar. Ülke fotografinin tekdüzeligini, ilginin çok azaldigini, bu gidisi TFDB'nin bile engelleyemeyecegini öne sürer. En iyi fotograflarin kendi zamaninda üretildigini savunur.

40-50 Yaş: Is, güç,çoluk çocuk derken heyecanini yitirmistir. Çekim gezilerine katilmamak için türlü bahaneler üretir. Fotograf taleplerini eski negatifleriyle karsilamaya baslamistir. Sohbetlerinde geçmiste fotograf çekerken yasadigi maceralari anlatir. Ondan fotograf isteyenlere fotograf vermek yerine, ideal fotograf niteliklerini ve nasil çekilecegini tarif eder.

50-60 Yaş: Artik iyice "fotopoz"a girmistir. Enstantanesi düsmüs, karanlik odasi yikilmistir. Aksesuarlari sandiklarin dibinde biryerlerdedir. Torunlarinin yas gününde fotograflarini çekmek ister ama makinanin yerini unutmustur. Bulsa da film takmaya üsenir. "Bizim zamanimizda"diye basladigi konusmalarinda eski kagit ve baskilarin kalitesinden o dönemdeki derneklerin ciddi çalismalarindan söz eder. Sinasi Barutçu'nun, Baha Gelenbevi'nin yüz Türk büyügünden ikisi oldugunu anlatir. En büyük eglencesi, eskiden dergilere yazigi elestiri yazilarini kahkahalar atarak okumaktir.


FILTRELER VE ETKILERI


Toz Pembe Filtre: Huzur ve güven ortamlarinin, mutlu anlarin filtresidir. Kizgin ve tedirgin portrelerde iyi sonuç verir. Üzerindeki toz asla silinmemelidir. Filtre faktörü: 0

Yesil Filtre (Green Eye): Tutku filtresidir. Etkileri çarpicidir. Erkek portrelerinde yeglenir. Bu filtre pek çok genci mahvetmistir. Filtre faktörü : Bir hayliX.

Ela Filtre: Etkileri yesil filtreye benzer. Ancak biraz daha yumusak ve uysaldir. Filtre Faktörü: 4 X.

Sehla Filtre: Sol tarafi çekiyor gibi yapip sagi çekme filtresidir (left gösterip right vurma). Böylece sahis sasirtilir, kim çektiye getirilir.

Kavuniçi Filtre: Yaz çekimlerinde yeglenir. Beyaz peynir ve raki ile etkisi artar. Filtre faktörü: 8-10 dilim.

Sise Dibi Filtre: Kullanimi çok keyifli bir filtredir. Genellikle aksam üstü isiginda kullanilir. Objeler ve olaylar tülöperde gerisindeymis gibi algilanir. Sisenin dibi göründügünde flu sonuç verir. Filtre faktörü: 1-2 kadeh.

Sarabi Filtre: Etkisi sise dibi filtre gibidir. Yalniz kimilerinde basagrisi yapar. Balik ve et çekimlerinde yeglenir. Filtre faktörü: 2 kadeh.

Saman Sarisi Filtre: Hayvan çekimlerinde kullanilan bir filtredir. Onlari kendine yönelten bir etkisi vardir. Böylelikle çekimi kolaylastirip zevk haline getirir. Objeyle yakinlasmayi saglar. Filtre faktörü: 1-2 Tutam.

Kabak Sarisi Filtre: Saman sarisi filtrenin daha koyusudur. Saçi dökülmüs filtrelerin çekiminde kullanilir. Yüze kekremsi bir ifade verir. Üzerine bal ilave edilerek etkis artilabilir. Filtre fakörü: 7 X.

Zeytuni Filtre: Kahvalti sofralarinin vazgeçilmez filtresidir. Üzerine zeytinyagi ve limon gezdirilirse daha iyi sonuç alinabilir. Filtre faktörü: 4-5 tane.

Kuzguni Filtre: Gündüzün gece fotografi ekmek için kullanilir. Dolayisiyla makinaya flas takilarak birlikte çalisilir. Fltre faktörü: Okunamadi.

Siyah Filtre: Kuzguni filtreye benzer, ancak daha koyusudur. Hiçbir sey çekmek istenmediginde kullanilir. Bu filtrenin faktörü maktörü de yoktur.

(Kaynak: Bülmeten, Sayi: 16, 17, 18)


Mustafa Resat Sümerkan



 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET - İlk Tasarım: G-Tasarım -

 

 

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

AdaNET Ana Sayfa