1954 yılında Kars’ın Selim İlçesinin Karahamza köyünde dünyaya gelen Kadir Ekinci’nin çocukluğu köyünde geçti. İlkokulu köyünde, Selim ortaokulu ve Sarıkamış lisesini bitirdi.1976 yılında Ankara’ya yerleşti. Gazi Eğitim Enstitüsü’nün Türkçe bölümünden mezun oldu. 1980 yılında bir kamu kuruluşunda çalışmaya başladı. Yıllar çabuk geçti. Emekli oldu. Halen Ankara’da yaşıyor. Fotoğrafa, 1992 yılında Ankara Fotoğraf Sanatçıları Derneğinde (AFSAD) başladı. O yıllarda kültür sanat etkinliklerini sıkı takip ediyordu. Özellikle siyah-beyaz fotoğraf sergileri çok ilgisini çekiyordu. Bir gün “bende başlarım” diye düşünerek işin içine dalmış ve bir daha da çıkamamış, hala ışığın peşinden koşuyor. Ekinci, “Fotoğrafçı öyküsünü kurmaya yönelince kendine özgü bir dünya kurar” yaklaşımıyla projelerinde; doğup büyüdüğü memleketinden, köyünden, ait olduğu kültürden, kendisinin de içinde olduğu ve de duygusal olarak yakınlaşabileceği, en iyi bildiği konuları seçiyor. Belgesel çalışmayı benimsemiş bir fotoğrafçı olarak, seçtiği konuyu derinlemesine inceliyor. Konuyu doğru anlatabilmek için o yerin, o konunun ruhunu iyi bilmek gerektiğine inanıyor. “Biliyorum ki fotoğrafçı en iyi bildiği, özümsediği yerlerde daha verimli olabilir.” ve “Fotoğrafçı seçtiği alan ile ilgili konusuna derinlemesine yoğunlaşması ile daha özgün çalışmalar yapabilir.” diyerek çalışmaları hakkında bilgi veriyor.
Kadir Ekinci, Kars dışında; Ardahan, Ağrı, Iğdır ve Erzurum’da çalışmalar yapıyor. Kars’ta Ani Harabelerini, Barajlar nedeniyle boşaltılan yaşam alanlarını, Ardahan’da Çıldır Gölü Balıkçıllarını, Ağrı’da İshakpaşa Sarayını, Erzurum’un tarihi mekanlarını görüntülüyor. Ayrıca, AFSAD’ın sekiz GAP İlinde yaptığı “GAP’ta 10 yıllık Gelişme” ve “Güneydoğu Anadolu’da İnançlar ve İnanışlar Mozaiği” projelerinin fotoğrafçı ekibinde yer aldı. Suriye’den ülkemize gelen göçmenlerin Şanlıurfa iline girişlerini ve çadır kentlerdeki yaşamlarını bir proje olarak çalıştı. Bir hikâye anlatıcısı olarak bugüne kadar yaptığı sergilerin ve çalışmaların albümlerini de yaptı. “SESSİZ IŞIK” 2001 yılında; Çocukluğunun geçtiği yerlerde, hayatın içinde, nesneleri, dokuları, objeleri çalıştı. Onlar gizemli sessizlikte, büyülü gibi duran ışıkla buluşunca fotoğraf oldular. Çalışmasını “istedim ki, fantastik çağrışımları olan bu fotoğraflar hayat ile umut arasındaki karanlıkları aydınlatsın.” diyerek anlatmakta.
“UZAK IŞIK” 2010 yılında; En eski yerleşimlerden biri olarak, tarihi, mimari, kültürel ve sosyal bakımdan çok zengin bir kent Kars. En doğuda. Uzak. Karın en çok yakıştığı kent. Bu kentin görsel anlamda çok büyüleyici olduğunu, her mevsimde, her tarihi mekânda duyduğu yaşanmışlık duygusunu fotoğraflarına taşıyıp, içinden geldiği toplumsal kültüre Fotoğrafik bir dille tanıklık etmeye çalıştı. “MAL MEYDANI” 2018 yılında; Kars’ta yaşamın bir parçası olan hayvan pazarının sergi ve albüm çalışmalarını on yıllık bir süreçte, her mevsimde çalışarak, tamamladı. Çocukluğundaki mal meydanı anılarıyla, bugün gördüklerini birleştirerek, bu projeyi hayata geçirmeye çalıştı. İnsan ve hayvan hallerini fotoğraflayarak “Mal Meydanının hikayesi unutulmasın, yaşananlar kaybolmasın” istedi. “KAZLARIN SENFONİSİ” 2023 yılında; Projeyi, bir çocukluk anısından yola çıkarak, Kars’ın simgesi ve yaşamın bir parçası olan, ticarette önemli bir yere sahip kazların yaşam alanı ve bölge insanıyla ilişkileri, belgesel bir disiplin içerisinde gerçekleştirdi. Bundan sonraki süreçte gelecekte neler var dediğimizde “Bundan sonraki çalışmalarımda daha önce başladığım projeler kapsamında Kars’la ilgili hikayeler anlatmaya devem edeceğim.” diyor Kadir Ekinci. Görsel hikâye anlatıcılığının, belgesel çalışmanın ve siyah/beyaz fotoğrafların ustası olan, uzun yıllara yayılan özenli ve titiz çalışmalarıyla bizlere her defasında bir şölen sunan Kadir Ekinci’ye teşekkür ediyoruz, başarıları daim olsun diyoruz… akadirekinci.com
@akadir_ekinci
|