SAYI: 10 Mayıs 1991
FOTO TEMEL ÖĞRETİYOR:
Sergilerde gezer iken… Habu geçtuğumuz hafta Foto Forum’un son sergisini gezeyim dedum. Ne vakit sergi gezsem aklima gençliğum gelur. Ey gidi günler. Bizum zamanımuzda sergi açmak hiç de kolay iş değildi. Ben kendum, bu yaşima kadar ancak iki sergi açabilmişimdur. İnsanlar foturaflarima bakarken kalbum yerinden çikacak gibi olurdi. Foto Forum sergisinde eyi foturaflar gördum, çok beğendum. Onlarun öbür sergilerini da bilirum. Lakin bu sergide hep gençler yer almiş. Kapilarlan Pencereler konusinda epey uğraşmişler. Gözum derneğun tecrübelilerini aradi. Ne gariptur ki, neredeysa hiç biri katilmamiş. Bağa kalursa tembelluk etmişler. Şekip iki tane Sumela verip yasak savmiş, Mustafa Reşat iki üç soluk siyah beyazlan iş yaptum sanmiş, Bülent Yalçinalp “Benum Kanada’da FİAP toplantum var” deyip kaçmiş, Ali van; son günlerde kilo verdiği içun “elim titredi çekemedim” demiş, Zafer Baki elektriklerin kesilmesi yüzunden, Abdullah Sezgin da o akşam misafir geldiğu için katilamamiş. Her şeyi bilen Ruşen Bilen, bu sefer ne çekeceğini bilememiş, Sinan Kurbetçi ise “iki bayram arasinda sergi açmak günahtur” diye katilmamiş. Böylellukle da meydan gençlere, özellukle de bayanlara kalmiş. Uşağum, demek ki çalişmayinca bişe olmay. İnsan oturduğu yerde sanatçi olamaz. Bakun da gençleri örnek alun. Bana oyle geliy ki, habu gençler hepinuzi geçecekler. Fotoğraf Tarihimizden:
CUMHURİYET ÖNCESİ FOTOĞRAF DERNEKLERİ
Bülmeten Araştırma Gurupları, fotoğraf tarihimizin cumhuriyet öncesi döneminde yoğun dernekleşme faaliyetleri olduğunu ortaya çıkardı. Bu derneklerden en önemlisi ve ilki olan “Adeseperver Fotoğrafiyun Cemiyeti”, 2. Meşrutiyetin hemen ardından kurulmuştur. İlk başkanı Negatifzade Hüseyin Hilmi Efendi’dir. Cemiyet, kuruluşundan üç yıl sonra, üyeleri arasındaki sürtüşmeler sonucu, “Adese-i Zanaatkârun Cemiyeti” ile “Fotoğraf ve Terakki Cemiyeti” diye ikiye ayrılmıştır. Üç ay sonra ise, görüş ayrılığı yüzünden bu ikinci cemiyetten ayrılan bir gurup, “Anadolu ve Rumeli Suret-i Nefise Cemiyeti”ni oluşturmuştur. Bu sırada 1. dünya savaşı başlamış, yükselen milliyetçi akımlar çerçevesinde gelişen münakaşalar ardından, Adeseperver cemiyetinden ayrılan 12 kişi, “Zenaat-ı Vatan” cemiyetinde birleşmişlerdir. İçin için kaynayan cemiyetler yeni oluşumlar yaratırken, Anadolu ve Rumeli Suret-i Nefise Cemiyeti kurucularından Ali ve Tahsin Bey’ler, Avrupa’da oluşan siyasi akımlardan da etkilenerek “Ameleperver Zanaatkâr-ı Fotoğrafan” gurubunu kurmuşlardır. Araştırmalar, tüm bu cemiyetlerin, Kurtuluş Savaşının başlamasıyla birlikte üyelerinin “Kuvayi Fotoğrafçı” olmak için Anadolu’ya geçmeleri sonucu dağılmış olduklarını ortaya çıkarmıştır. FOTOĞRAFÇI KOCALARI İÇİN EŞLERİ NE DEDİLER?
Bayan Kamuran Yalçınalp
Bu yazı dizisini sürekli izliyorum. Bu güne kadar sıranın bana gelmesini bekledim. Foto Forum kurulalı beri kocamı bulamıyorum. Eskiden dizimin dibinden ayrılmazdı. Şimdi ara ki bulasın. İki – üç günde bir “toplantımız var, görev aldım” diyerek evden çıkar. Gidiş o gidiş. Kardeşim sizin binanız, lokaliniz yok mu? Maçka’nın Gümüşki dağında yönetim kurulu toplantısı yapılır mı? Üyelerin bütçesi nasıl elverir de her hafta Ayder’de toplantıya giderler? Mayısın başında da, PİAF mı FİAF mı neyse onun toplantısı için kalktı Hopa’ya gitti. Döndüğünde ona “dernekten derhal ayrılacaksın” dedim. Yoksa aile saadetimiz bozulacak.
Şekip… Şekip… ne olur Bülent’imi bana bağışla… FOTO MÜZİK
BİR ANKARA TÜRKÜSÜ
(Ankara’daki Fotoğrafçı Dostlara…) Güvercin uçuverdi
makinem çekiverdi
Eloğlu değil mi
Kapağı açıverdi A benim aslan yarim
Vizörden baksan yarim
Siyah beyazın yoksa
Renkliyi taksan yarim Güvercinim bakar mı
Bir poz çeksem yanar mı
Kızlar orda ben burada
Buna can dayanır mı Deniz tuzsuz olur mu
Film DIN‘siz olur mu
Ben Bayhan’a danıştım
FİAP bensiz olur mu FOTO FİLOZOFİ
* Nü fotoğraflarındaki bazı gümüş molekülleri, kuşkusuz diğerlerinden daha şanslıdır!
(Tao)
* Bir kadının son pozu menopozudur.
(Freud)
|