Editör

Bülent Irkkan

Yayın Kurulu

Özlem Akdağ
Meryem Akköse
Mustafa Alibaşoğlu
Dilek Bal
Erdal Bektaş
Can Gazialem
Elif İnan
Nejat Kutup
Doğanay Sevindik
Ceyda Taşdelen
Gülçin Telioğlu
Aylin Yılmazbayhan
Leyla Yücel






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


    Sayı 17    Kim-Yasal Üzerine
Kim-Yasal Üzerine Can Gazialem

Kim-YASAL Fotoğraf…

1826 yılından bugüne gelene kadar ne kadar çok aşamadan geçti ne kadar çok evrim geçirdi fotoğraf. Önce kullanılan emülsiyon teknolojisi hızla evrim geçirdi. Niepce’in katranıyla başlayan süreç Deuger’in duyarkatta gümüş kullanmasıyla bugün bile halen kullandığımız şeklini aldı. Talbot’un duyarkatı bakır yada pirinç levhalar yerine cama sürmesiyle Negatif süreci başladı ki; çoğaltmanın en tehlikeli kelime olduğu resim sanatı açısından bu bir karşı devrimdi.

Zaman içerisinde bu gümüş üzerinde teknik iyileştirmeler ve değişimler söz konusu oldu. Monokrom duyarkattan Pankromatik duyarkata geçildiğinde dünya üzerinde ki (ve hatta belki dünya üzerinde olmayan ) hemen hemen bütün fotoğrafçılar bu teknik değişime burun kıvırdılar. O zaman ki söylemler hemen hemen şöyle bir şeylerdi : Renkli fotoğraf tutmayacaktır. Siyah beyaz fotoğrafın tadı gibi olmazzz olamaz. Birkaç yıl içerisinde yok olur gider vs…vs…

Ancak renkli fotoğraf TUTTU. Özellikle tanıtım fotoğrafçılığı sektörünün kullanımında daha da gelişti. Renkli negatifin yanında yeni bir kardeşi vardı üstüne üstlük : Pozitif… Ve bu süreç içerisinde Siyah Beyaz Negatifin kullanımı azaldıkça azaldı. Anı fotoğrafı çeken çok büyük bir kitle renkli negatif ve pozitif kullanırken yalnızca Fotoğraf Sanatçılarının ve Anı Fotoğrafçılarının içindeki marjinal olarak tanımlamaktan keyif aldığım bir grup (ki ben bu gruba dahil olmanın gururunu yaşıyorum) siyah beyaz negatif kullanımına devam etti.

Buraya kadar inanılmaz sıkıştırılmış ve cümlelerimin aracılığı ile deforme edilmiş olarak getirdiğim Fotoğrafın Tarihi adlı muazzam denememi malum sonla noktalayayım hemen; zira dergi yarın yayına girecek, acele etmeliyim.

Ve NASA Dijital Fotoğrafı Yarattı.

Renkli fotoğrafın ortaya çıktığı dönemdeki karmaşada daha da güçlü bir fırtına koparttı bu yeni durum. Ve tahmin edin, dünya üzerinde ki (ve hatta belki dünya üzerinde olmayan ) hemen hemen bütün fotoğrafçılar bu teknik değişime ne tepki verdiler :)

Yalnız bu sefer iş biraz daha ciddi idi Siyah beyaz negatif tüketicileri için. Her gün yeni bir haberle yaşamları sarsılıyordu. Kodak Siyah Beyaz Kart üretimini durdurdu. Forte Fabrikayı kapattı. İlford Orwo yu satın aldı ve üretimi durdurdu ve buna benzer bir çok haber Siyah Saçlarını bemBeyaz ediyordu Siyah Beyaz Fotoğraf üreten karanlık oda aşığı fotoğrafçıların.

Ne Yapmalıydı? Nasıl Yapmalıydı? da bu kötü gidişe bir son vermeliydi. Dijitale ayak uydurulabilirdi elbette, ancak Aydınlık Oda denilen şeyde (Bilgisayar ve Photo bilmemnelerle)   karanlık oda da alınan keyif alınabilecek miydi? Dijital baskı makinelerinin sonuçları gümüşün o kendine has gri tonlarını verebilecek miydi?

Ve bu noktada bu satırları yazan kişi dedi ki :
-Eskiden Kodak mı varmış? İlford mu varmış?
İtiraz edenler oldu bu yazıyı yazan kişiye. Dediler ki evet varmış… Demek ki Niepce Deuger Talbot vs… Kodak Marka ürünler tüketen kişilermiş dedi onlara; bu satırları yazan kişi de…

Çok uzatmadan asıl konuya gelmek isterdi bu satırları yazan kişi  ancak parmakları geveze bir kişi idi kendisi :


Genel Amaçlı İnce Grenli Film Geliştirme Banyosu Formülü:

Gerekli Malzemeler :

            Malzeme

Miktar

51 c◦ Su   

750 cc

Metol

2gr

Sodyum Sülfat

100gr

Hidrokinon

5gr

Boraks

2gr

Hazırlanışı :

Daha önce hazırlamış olduğunuz 51 c◦ lik  suya adı geçen diğer kimyasalları sırası ile karıştırın. Bir kimyasal erimeden diğer kimyasalı eritmeyin. Bütün kimyasalları sırası ile erittikten sonra karışıma 250 cc su ilave edin. Bu son eklenen suyun ısısı çok önemli olmamakla beraber ılık su tercih etmenizde fayda var.

Kullanımı:

Bu banyoyu Siyah Beyaz film geliştirmesinde kullanıyoruz.  Hazırlamış olduğunuz banyoyu ışık görmeyecek hava almayacak bir saklama şişesine doldurun. Banyonun bir gün boyunca bu koşullarda dinlenmesine izin verin. Bu süre geçtikten sonra Stok yada 1+1 şeklinde kullanılabilir. 20 c◦ de normal kontrast sonuç vermektedir. Isı yükseldikçe filminizde de kontrastı yükseltecektir.

Banyo Süresi : 

Film geliştirme süresi olarak Film kutularınızdaki süre tanımlamalarından D-76 süresini, ısısını ve sulandırma oranlarını kullanın.

Bayatlama:

Ağzı kapalı ve dolu şişede 6 ay. Ağzı kapalı yarısı boş şişede 3 ay. Bayatlamadan saklanabilir.

Durdurma Banyosu

Tercihen temiz su kullanılır. Şehir şebeke suyuda olabilir ancak şehir şebeke sularının hem çok kireçli olmasından dolayı hem de içinde barındırdığı klordan dolayı tercih edilmemelidir. Bunun yerine damıtılmış su çok daha olumlu olacaktır. Ancak şimdi bunun nesi formül yahu diyenleri duyar gibi oluyorum. O zaman hemen bir formül de vereyim;

Normal Suya Alternatif Olarak Kullanılacak Durdurma Banyosu Formülü:

            Malzeme

Miktar

20 c◦ Su   

1000 cc

%28 yoğunluğunda Asetik Asit

18cc

Bozulma:

Her kullanımdan sonra dökülmelidir. Her yeni bir film için yeni banyo kullanılmalıdır. 

Bu Noktada ÇOK ÇOK ÖNEMLİ NOT:

Asit ile suyu karıştırırken çok dikkatli olun asiti suya yavaş yavaş karıştırın. Asiti suya birden dökerseniz patlama meydana gelecektir. Bu nedenle yavaş yavaş karıştırmanız çok çok önemli. Bir diğer önemli not ise Şimdiye kadar adını andığımız bütün kimyasal maddelerle çalışırken hiçbirisi ile ten temasında bulunmayın eğer teninize temas ederse yada gözünüze kaçarsa temas eden kısmı bol su ile yıkayın yanma hissi geçmezse mutlaka bir uzman doktora gidin.

Sabitleme Banyosu Formulü:

            Malzeme

Miktar

20 c◦ Su   

500 cc

Sodyum Thio Sülfat

330gr

Sodyum Sülfit

7,5 gr

Boraks

35gr

Asetik Asit (%28 Yoğunluğunda)

75cc

Potasyum Alum

22,5gr

Hazırlanışı :

Daha önce hazırlamış olduğunuz 20 c◦ lik  suya adı geçen diğer kimyasalları sırası ile karıştırın. Asit yavaş yavaş karıştırın birden dökmeyin. Bir kimyasal erimeden diğer kimyasalı eritmeyin. Bütün kimyasalları sırası ile erittikten sonra karışıma su miktarını 1litreye tamamlayacak kadar su ilave edin.

Kullanımı:

Stok olarak filmlerde ve kartlarda kullanılabilir. Sabitleme süresi film sabitleme süresinin 2 katı kadardır (9-10 dakika). Kartlar için bu süre 5-10 dakikadır (Kart boyutuna göre etkileşim süresi değişir).

Bayatlama:

Ağzı kapalı ve dolu şişede 6 ay. Ağzı kapalı yarısı boş şişede 3 ay. Bayatlamadan saklanabilir. 

Evet efendim bu sayıda film yıkamaya dair olan aşamada kullandığımız banyoların formüllerini ve hazırlanışlarını gördük bir sonraki sayıda bir aksilik çıkmaz ise Siyah Beyaz fotoğraf kartının kimyasalları sürecini ve formüllerini işleyeceğiz. Bir sonraki yazıya kadar esen kalın efendim..

          Can Gazialem




Ziyaretçi Sayısı:1001133
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram