18. İstanbul Fotoğraf Günleri, 1 Kasım 2002’ de İtalyan Kültür Merkezi’nde verilen bir kokteyl ile açıldı. Açılışta 2002 İFSAK sinema ödülü Sami Şekeroğlu’ na, 2002 İFSAK fotoğraf ödülü de Fotoğraf Vakfı Girişimi‘ ne verildi ve programı yansıtan bir dia sunumu yapıldı. Her yıl olduğu gibi bu yıl da fotoğraf günleri heyecanlı bir koşuşturma içinde geçti. “ÖTEKİ” temasının işlendiği fotoğraf günlerinde sergiler, gösteriler, söyleşi ve paneller birbirini izledi. 10 yerli 8 de yabancı fotoğraf sergisi açıldı. Yabancı sergiler bu yıl sayı ve kalite bakımından fotoğraf günlerine damgasını vurdu diyebiliriz. Geleneksel “Dia Gösterisi Yarışması”, “Fotomaraton” ve “Fotoğrafınla Gel” etkinlikleri de aynı heyecanını korudu. “John Lennon” (Selim Güneş, Levent Karoğlu) “Herkes bir röntgencidir” (Wilco Van Herpen) ve “Cilo Dağları” (Bünyad Dinç ) dia gösterileri beğeni ile izlendi.
Akbank Kültür ve Sanat Merkezi’ nde Antoine D’Agata’ nın “Ulysses’in gözleri “ sergisi üzerine söyleşisi , İFSAK‘ ta Baha Gelenbevi’ nin “Anısına” sergi açılışının ardından yapılan dostları ile söyleşi, Bir Kültür ve Sanat Merkezi’nde Stefan F.Lindberg‘ in “İsveç’te Basın Fotoğrafı ve Fotoğraf Eğitimi “ konulu konferansı, Joachim Ladefoget‘ in hemen herkesin büyük hayranlığını kazanan “Arnavutlar” sergisinin diaları eşliğinde “Basın Fotoğrafı” üzerine söyleşisi fotoğrafseverlerce büyük bir ilgi ile izlendi. Ne yazık ki panel ve açıkoturumlar gerekli ilgiyi göremedi. Prof.Dr. Nurçay Türkoğlu ve Doç. Arus Yumul‘ un sunduğu ve “ÖTEKİ” temasının ele alındığı açıkoturumda öteki kavramının toplumsal ilişkiler, kültürel ilişkier, güçlü-güçsüz, iktidar-birey ilişkileri üzerine olan etkilerinin ne olduğu yorumlandı. ”Fotoğraf Üretiminde Sektör Yönetimi” konulu açıkoturumda ise Faik Başaran’ın çok başarılı bir sunumu olmasına karşın, izleyici azlığı üzücüydü. Ömer Orhun’un ikincisi düzenlenen “Görçek”, Halil Koyutürk’ün “Karanlıkoda Baskı Teknikleri” ve Magnus Naideman’ın “Sayısal Görüntü İşleme “ başlıklı atölye çalışmaları ise az sayıda öğrenci ile sınırlı olmasına karşın gerek yolun başındakiler gerekse kendini yenilemeye çalışanlar için yararlı atölye çalışmaları oldu. Yedi yıldır yapılmakta olan dia gösterisi yarışmasına bu yıl 18 kişi katıldı. Levent Çalıkoğlu, Orhan Cem Çetin, Zeki Demirkubuz, Nadir Ede, Hilmi Etikan, Selim Güneş, Erman Yerdelen‘ in seçici kurul olarak görev yaptıkları yarışmada Engin Gerçek “Fark Üçlemesi” Julide Gamze Çeçen “Ruh Üşümesi”, Vedat Ozan “Kırmızı” isimli çalışmaları ile başarı ödülü aldılar. Bu çalışmalar 26 Kasım’ da Akbank Kültür ve Sanat Merkezinde yapılan ödül töreni ardından fotoğrafseverlere sunuldu. FOTOMARATON 12. si düzenlenen Fotomaraton bu yılda aynı heyecanını korudu. 151 kişinin başvurduğu yarışmayı 121 kişi sonuçlandırdı. Coşkun Aşar, Hüsnü Atasoy, Nadir Ede, İlyas Göçmen ve Halil İbrahim Tutak’tan oluşan seçici kurul bu yılki fotomaraton konularını; 1- Üsküdar, 2- İstanbul’da gece yaşamı, 3- Afişler, reklamlar ve billboardlar olarak belirledi. Yarışmacılar, İFSAK’ tan aldıkları bir makara filmi 48 saat içinde çekip İFSAK’a teslim ettiler. Filmler yıkatılıp fotoğraflar basıldıktan sonra, yarışmacılar üçer fotoğraflarını panolara yapıştırdılar. Yapılan değerlendirme sonucu; 1. Azra Vardar, 2. Sunar Eskiçırak, 3. Sebahattin özveren 4. H. Çağlayan Sarıkuş 5. Yasemin Süner ‘in fotoğrafları ödüle değer bulundu. 26 Kasım akşamı İFSAK’ta yapılan sergi açılışı ve ödül töreni ile bir fotomaraton daha sonuçlanmış oldu. FOTOĞRAFINLA GEL 8 Yıldır gelenekselleşen “Fotoğrafınla Gel” etkinliği 24 kasım Pazar günü yine İ.T.Ü. Taşkışla binasında yapıldı. 106 kişi boyut sınırlaması olmaksızın getırdikleri fotoğraflarını iki saat boyunca sergilediler. Kokteyl sonunda çekilen kurrada herkes bir başkasının fotoğrafını alıp oradan ayrıldı. Bir fotoğraf günlerini de böylece geride bırakıp fotoğrafla dopdolu bir ayı bizlere yaşattıkları için İFSAK fotoğraf günleri düzenleme ve yürütme kuruluna teşekkür ederken gelecek senenin konusunu bugünden meraketmeye başladık bile. ANISINA Bu yıl fotoğraf günlerinin anısına bölümünde 1984 yılında kaybettiğimiz Baha Gelenbevi yer aldı. Baha Gelenbevi, fotoğraf ve sinema alanında iz bırakmış bir ustaydı. Yıllar önce "Yeni Fotograf" dergisinde yayınlanan bir yazısında "Yalnız icgüdü veya özel yetenekle fotoğrafta sanat yapmak olanaksızdır. Fotoğrafta sanat yapmak için birtakım gereksinmelerin bir asgari müştereke vardırılması kadar bilinçle, bilinçdışı içeriklerin estetik dizaynını bireysel olarak gerçekleştirme gücüne erişmiş olmak ilk şarttır" diyerek fotoğraf hakkındaki görüşlerini belirtir. 1907 yılında İstabul'da doğan Baha Gelenbevi 1928’ de Fransa'da Valabre Ziraat Okulundan mezun oldu.Film operatörlüğü ve Pierre Billon , Andre Hügo ve ünlü rejisör Abel Gence'nin asistanlığını yaptı ve 35 yaşında yurda döndü.Türkiye'de 1943’ te Dertli Pınar filmi foto direktörlüğünü yaptı.1944’ te senaryosunu yazdığı "Deniz Kızı" filminin rejisörlüğünü yaptı .Türk Sinema Sanatçıları derneğini kurdu. Çok yönlü bir sanatçı olan Gelenbevi'nin sinema ve fotoğraf dışında ,yağlıboya resim, heykel ve şarkı sözü yazarlığı gibi çalışmaları vardır. 1928 de Baha Gelenbevi'ye Türk Filmciler Derneği tarafından "Sinemada Fotoğraf Direktörlüğü-50 yıl" altın madalyası verilmiştir. Gelenbevi 1983 yılında FIAP tarafından verilen Hon-EFİAP ünvanını aldı. "Film Reji Asistanı Adayı Kılavuz Kitabı" adlı kitabı İFSAK yayınları arasında yer aldı. 18.İstanbul Fotoğraf Günleri kapsamında 8 kasım 2002’ de İFSAK sergi salonunda Baha Gelenbevi anısına bir sergi açıldı. Sergide Gelenbevi' ye ait yeğeni Gündüz İmşir arşivinden 29 fotoğraf ve Engin Özendes arşivinden 23 fotoğraf yer aldı. Ayrıca İbrahim Zaman ve Cem Turgay arşivinden Baha Gelenbevi ile ilgil anı fotoğrafları da bir panoda sergilendi. Yine İFSAK salonunda bir kısmı Aclan Uraz 'dan alınan Gelenbevi’ ye ait dökümanlar camlı bir bölmede sergilendi. Aynı akşam Baha Gelenbevi anısına İFSAK' ta bir söyleşi gerçekleştirildi. Söyleşiye Gelenbevi’yi uzun yıllar tanıyan fotoğraf sanatçısı İbrahim Zaman ve sinema aktristi Engin Çağlar katıldılar. Gelenbevi 'nin kendilerini nasıl yüreklendirdiğini vurguladılar ve anılarını fotoğrafseverlerle paylaştılar. PROJE: İSTANBUL 4 eylül-9 ekim 2002 tarihleri arasında İFSAK'ın desteği ile Nordens Fotoskola' dan 17 öğrenci Stefan F. Lindberg ve Halil Koyutürk' ün eşliğinde İstanbul' da okul bitirme çalışmaları yaptılar. Ana konusu demokrasi olan bu çalışma altı ana başlık altında sürdürülmüş ve bu ana başlıklarda 3'er öğrenci çalışmıştı. Ana başlıklar ; kadınlar, çocuklar, yaşlılar, şehir hayatı ve kültür konularını içermekte. Alt başlık olarakta genç kızlar, okul çocukları, Çingeneler, Kürtler, Aleviler, varoşlar, Rock müzik, güneş, parklar, vapurlar, tranvaylar gibi konuları görmekteyiz. Açılan sergide her öğrencinin 5-7 arasında fotoğrafı bulunuyor. Bazı öğrenciler renkli, bazıları ise siyah-beyaz çalışmışlar. Öğrenciler fotoğrafları İstanbul’ da çektikten sonra İsveç'e dönmüşler orada baskılarını yapıp, fotoğraflarını İstanbullu fotoğraf severlerle paylaşmak üzere geri gelmişlerdir. NORDENS FOTOSKOLA: İsveç' te basın fotoğrafçılığı konusunda en önemli okul olan "Nordens Fotoskola" Avrupada'da tanınmış bir kurum. Okul üç yıllık eğitimi sonucunda duyarlı, kendini sürekli geliştiren, fotoğraf ve görsel tasarım tekniklerinde yetkin basın fotoğrafçıları yetiştirmeyi amaçlamakta. Üçüncü yılını sürdüren okula lise eğitimden sonra giriliyor. Her yıl 18 öğrenci alıyor. Şu anda 54 öğrencisi var. Birinci yıl küçük projeler üzerinde çalışılıyor. İkinci yıl beş haftalık projeler oluşturulup farklı ülkelere gidiliyor. Üçüncü yıl ise staj yapılıyor. Bu stajlar usta fotoğrafçıların yanında, müzelerde ve gazetelerde oluyor. Bu yıl da çalışmak için İstanbul seçiliyor. HALİL KOYUTÜRK: Dört yıldır İstanbul fotoğraf günleri için İstanbul'a gelen Hail Koyutürk 1980 yılında zorunlu nedenlerle Türkiye'den ayrılmış. Stocholm'de yaşıyor ve fotoğraf dersleri veriyor. Uzun soluklu projelerinin konularını Türkiye'den seçiyor. Türkiye'ye ve sorunlarına olan ilgisi çalışmalarına da yansıyor. "Tinerin Kokusu", "Çingeneler" ve "Eşcinseller" çalışmalarından bazıları. Halil Koyutürk 15-20 kasım 2002 tarihleri arasında İFSAK' ta "Karanlık Oda Baskı Teknikleri" konulu bir atölye çalışması yürüttü. Siyah-beyaz fotoğrafların karanlık odada basılmasından yana. Digital ortamda basılan siyah-beyaz fotoğrafı işin kolayına kaçma olarak yorumluyor. Halil Koyutürk şu anda "Transeksüeller" üzerinde çalışmalarını sürdürüyor. STEFAN F. LİNDBERG: |
İsveç doğumlu ve serberst fotoğrafçı olarak çalışmakta olan Lindberg, 18. Fotoğraf Günleri’ne "Amerika: Kartalın Gölgesinde" sergisiyle katıldı. Amerikalılarla ilgili fotoğraflarını 1994-2001 yılları arasında İsveç ve Amerika’daki bazı dergi ve gazetelerde yayımlanan röportajları için çekmiş. Stefan F. Lindberg "Nordens Fotoskola" da eğitim programı sorumlusu ve öğretim üyesi olarak çalışmakta. F.Lindberg, “Proje: İstanbul” sergisinin açıldığı Bir kültür ve Sanat merkezi’ nde 14 Kasım perşembe günü bir konferans verdi. F.Lindberg konferansta "Nordens Fotoskola" da verilen eğitimin amaçları ve niteliği üzerinde durdu. Fotoğraf eğitiminde önemli olanın hikaye, ışık, kompozisyon, formlar, baskılar ve anlatım tarzı olduğunu vurguladı. Özetle; Fotoğrafçı'nın gerektiğinde fotoğrafı kelimeye dökebilmesini ve fotoğrafçılarla gazeteçilerin aynı dili konuşmalarını, fotoğrafçıların da metin yazarları gibi bir ön çalışma ve araştırma yapması gerektiğini söyledi. "Fotoğrafçının ayrıca bilgi, görüş ve bilince de ihtiyacı vardır" dedi. Gazete fotoğrafları'nın sosyal etkinliğinin ön plana çıkması için estetik gücün de kullanılması gerektiğini vurguladı. İZ GRUBU 2. SERGİSİNİ, 18. İFSAK FOTOĞRAF GÜNLERİ KAPSAMINDA DÜNYA AKTÜEL KİTABEVİ SERGİ SALONUNDA AÇTI Hayata, dünyaya ve fotoğrafa derinden bakışları ile özlük peşine düşen; benliklerinin izlerini arayan genç fotoğrafçılar olarak tanımlıyor İZ Grubu kendini. Grup ilk sergisini 2001 Kasım’ında 17. İstanbul Fotoğraf Günleri kapsamında Dünya Kitabevi sergi salonunda açmıştı. Bu karma çalışma 2001’de İFSAK’ın düzenlediği serbest bir atölye çatısı altında Cemil Ağacıkoğlu ile birlikteliklerinden doğmuştu. Ergenç İneler
|
Eda Taşlı |
Gökçe Gürcanlı |
Nuri Ersan |
Gürdal Tezvar |
Tülay Tatlısu |
Sergide yer alan fotoğraflardan bazıları Milliyet Sanat Dergisi, Dünya Gazetesi, Radikal ve Cumhuriyet Gazeteleri’ nde yayımlanmış, ayrıca Geniş Açı dergisi grupla yapılan bir röportajı sergide yer alan fotoğraflarla birlikte yayımlamıştı. 2002 yılı boyunca sadece yeni sergileri için çektikleri fotoğraflarla bağımsız, belirli bir seçici olmadan çalışan ve kendi fotoğraflarının küratörlüğünü kendi yapan grup 18 Kasım’dan 30 Kasım’a kadar Beyoğlu-Tünel’deki Dünya Aktüel Kitabevi’nde olacak Sergi temel olarak İFSAK’ın 18. Fotoğraf Günleri için tema olarak belirlediği ‘ÖTEKİ’ göndermeleri yaparken bunu ilk sergilerinde olduğu gibi ‘İZ Dilinde’, ’sadece siyah beyaz!’ ve kendi yaptıkları özgün baskılarıyla başarmaya çalışıyor. Grup üyelerinin baktıkları yerlerde yine kendi izlerinden gittikleri yolda yanlarına aldıkları ötekiler bulunuyor. Grup üyeleri Tülay Tatlısu, Ergenç İneler, Nuri Ersan, Eda Taşlı, Gökçe Gürcanlı ve Gürdal Tezvar bu sergi sonrasında da 6 kişilik İZ Grubu’ nun yeni projelerle devam edeceğini belirtiyorlar. İZ Grubu fotoğrafçılarının tamamı İFSAK üyesi. ATÖLYE ÇALIŞMASI (WORKSHOP) (22-30 kasım 2002) Eğitimi veren Magnus Naideman 1971 Goteborg doğumlu. 19 yaşında bir tiyatro oyuncusu olan Magnus Naideman tiyatroyu fotoğraflamanın tiyatro oyuncusu olmaktan daha keyifli olduğuna karar verir ve İsveç'te Nordens Fotoskola; da eğitime başlar. İsveç'te yaşayan Naideman kış aylarında Rock gruplarının turnelerine katılmakta. Magnus Naideman İFSAK 18. İstanbul Fotoğraf günlerine SİRK; fotoğraf sergisiyle katıldı. Sayısal görüntü işleme" atölye çalışmasında 11 katılımcı yer aldı. Eğitimi Magnus Naideman ingilizce olarak verdi. Türkçe tercüme için Yusuf Sevinçli yardımcı oldu. Atölye çalışması 1. gün İFSAK' ta program bilgilendirme toplantısı ile başladı. 22-29 Kasımda eğitim Altunizade SONY’ de yapıldı. 2 kişiye 1 notebook paylaşımı ile ADOBE WORKSHOP programı temel eğitimi verildi. Eğitim Magnus Naideman'ın günlük işlencek konuya uygun fotoğraflarla yapıldı. Sony digital fotoğraf makinaları ile Sony binası ve dışında çekim yapıldı. Katılımcılar çektikleri fotoğraflardan 1 tanesi ile FOTOSHOP kullanarak öğrenilenleri uyguladı ve fotoğraf kağıdına baskı alındı. Son gün 30 Kasım'da İFSAK'ta değerlendirme toplantısı yapıldı. Katılımcılar Magnus Naideman'la aydınlatılmak istedikleri sayısal görüntü işleme noktalarını ve karşılaşılacak problemleri paylaştılar. Magnus Naideman FOTOSHOP'la çalışırken fotoğrafların yapısını bozmadan, fotoğraftan uzaklaşmadan fotoğraf duygusunu kaybetmeden hassas çalışılması gerektiğini ve bunun çok önemli olduğunu vurguladı. Ayrıca çok abartıya kaçılmamasını, ayrıntılara takılıp kalınmamasını önerdi. Tülin DİZDAROĞLU (Kurs öğrencisi Sema KÖSEOĞLU'nun katkılarıyla) |
Arnavutlar,
Hoachim Ladefoget
Ulysses'in Gözleri,
Antoine d'Agata |
Çöplükte Yaşam,
Murat Özcan | | | |
World Press Photo,
Risk altında Gençler |
Dalyancılar,
Aytunç Akad |
Öteki Kıyıdan Selam Var, Haluk Uygur | | | |
Ranza,
Kutup Dalgakıran | |
Öteki,
Stratos Kalafitis |
|