Editör

Bülent Irkkan

Yayın Kurulu

Tülin Ağca
Özlem Bağcı
Leyla Benli
D. Esra Ertürk
Elif İnan
Nejat Kutup
Fulya Köse
E.Kemal Mert
Doğanay Sevindik
Tacettin Teymur
Aylin Yılmazbayhan






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.com.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya_haberler
@ada.net.tr


ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara
İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi

Gün ortasındaki fotoğrafçılığa karşı çıkan kuralı yıkan yöntemler

Metin ve Fotoğraflar Darrell Gulin (Outdoor Photographer may 2001)

Çeviren: Tülin AĞCA

Fotoğraf çekmeye ilk başladığımda, standart bir kural vardı; “Işık sertken gün ortasında fotoğraf çekme, çünkü sonucu kötü olacaktır” diye. Gün ortası bu yüzden seyahat etmek, yani yerlerin keşfi yada dinlenmek için bir zamandı. Bugün ise bu kural artık yıkılıyor. Ben halen seyahat ediyor ve keşif yapıyorum. Ancak gün ortasında nadiren dinleniyorum, çünkü geleneksel birkaç hileyle tüm gün boyunca fotoğraf çekebiliyorum ve halen mükemmel görüntüler elde edebiliyorum. Bu yüzden, fotoğraf seyahatinden sonra eve dönünce ancak dinlenebiliyorum! Bu arada şu on tavsiyeyi aklınızda tutunuz;

1) Daha yakına gelmek:

Sadece konunuza konsantre olabilmeniz, ışıklı detayları ve dipteki gölgeleri elimine etmek için makro çekimlerde objektifinizi daha yakına getirin. Konunuzdaki sadeleştirme, günün herhangi bir anında daha iyi bir imaj oluşturmanızı sağlayacaktır.

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi


2) Ters ışık:

Güneş gökyüzünde en yüksek noktadayken, konunuzun tersten ışıklandırılması, yaprakların etkisiyle, fotoğrafınızın size renkli cam üzerindeymiş gibi gözükmesini sağlar.

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi

3) Dolgu flaş kullanımı:

Başarılı bir gün ortası fotoğrafı için dolgu flaştan faydalanabilir bu sayede güneşten kaynaklanan gölgelerin aydınlanmasını sağlayabiliriz. Önce konunun etrafındaki ışığı ölçün ve tam güçten ziyade daha az bir gün ışığı flaşını ilave edin. Daha çok orta tondaki konularla, flaşımı 1’den minimum 1/1/3’e getirmekten hoşlanırım; orta tondan biraz daha parlak, flaşı 1/1/2’ye getirdiğimde ise konu daha çok seçilir ve orta tondan daha karanlık, tüm flaşı –2/3’den –1’e getirdiğimde ise daha çok ışık absorbe olur.

Gözün yakaladığı ışığa ilaveten, flaş gölgeleri dolduracak ve konunun dengelenmesini sağlayacaktır. Tele-flaşla tam saat 12’de doğal yaşam fotoğrafı çekebilirsiniz, ancak slayt filmi kullandığınızda 81A sıcak filtreyi kullanmanızı öneririm.

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi


4) Bulutların geçmesini izleyin:

Bulutlar geçerken onların yarattığı gölgeleri kullanın. Gün ortasında fotoğraflanan şahsi çiçek torbası, gökyüzünde bulut varken çekilmiştir, daha düşük kontrast ve mükemmel bir renk doyumu.

id08w.jpg

5) Işığı yayma:

Fotoğraflanacak konuya ışığın nasıl çarptığına bakın. Güneş ile konunuz arasına ışığı dağıtan bir materyal koyduğunuzda, çoğunlukla daha büyük renk elde edeceksiniz ve gün ortasındaki o sert ışıktan eser kalmayacak. Ben, konularım için disk-diffuser kullanıyorum, çünkü onlar çerçeveden daha geniş değiller, vahşi çiçek portresinde olduğu gibi. Daha geniş konular için, yerdeki çerçevenin üzerine bir ağacın yada merdivenin kenarında duran bir örtü kullanıyorum.

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi


6) Gölgelerde çalışmak:

Ben güneşli ve gün ortasında fotoğraf çekmeyi severim. Kontrast düzeylerini ve detayları kontrol edebildiğim için güneşli çekimlerden daha iyi sonuç alıyorum. Şemsiyelerle, vücudunuzla, binalarla, tepelerle, aracınızla yada güneşi bloke eden herhangi bir şeyle gölgeyi sağlayabiliriz.

Mavi bir gökyüzünün olduğu günde, mavi renk filminiz sayesinde toplanacaktır. Bunu düzeltmek için çekeceğiniz slayt filmine göre 81B sıcak filtreyi kullanın (yıkama esnasında filminizin bu mavilikten uzaklaşmayacağından emin olun) Ancak, bazen bu tür mavi tonlar bir bakıma sevimli de olabilir, bu yüzden ben filtresiz çekeceğim. Siz filtreli ve filtresiz çekerek deneyin.

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi


7) Reflektör kullanın:

Konunuza ışığı yaymak için reflektör kullanın. Reflektör gölgeler ile fazla ışık alan yerler arasında denge kurmaya yardım eder. Ben disc-reflektörü kullanmayı seviyorum. Çünkü bu sayede ışığın yönünü daha kolay değiştirebiliyor ve yoğunlaştırabiliyorum. Altın ve gümüş diskler, çekeceğiniz pozların daha natürel yada daha sıcak bir etki isteyip istemediğinize bağlı olarak daha iyi sonuçlar verir.

Eğer disk reflektörünüz yoksa, alüminyum folyo kullanabilirsiniz. Acil durum battaniyeleri de aynı işi yapar (outdoor spor malzemeleri satan yerde bulabilirsiniz)

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi


8) Kanyon duvarlarından yansımalar:

Gün ortasında, fotoğraf zamanının doruğunda güzel bir kahvaltı sonrası uzun kanyonlarda fotoğraf çekebilirsiniz. Işık tepeden kanyonun duvarlarına yansıyacak büyüleyici bir kızıllık verir.

id15w.jpg

9) Bulutlarla kapalı günlerin avantajından yararlanın:

Kapalı havalar, şafaktan akşam vaktine kadar fotoğraf çekilmesini sağlar. Sıcak bir filtre takın ve geniş manzaralardan ziyade doğadaki detaylar üzerinde yoğunlaşın. Gri gökyüzünden ve gökyüzünün suya yansıyan gri tonlardan sakının. Vahşi yaşamda, biraz flaş kullanın ve kontrastlık için bir durak filminizi zorlayın, konunuzun hareketini durdurmak için perde hızını artırın.

id16w.jpg

10) Polarize filtre kullanın:

Polarize günün en erken saatinden en geç anına kadar gün ortasında daha geniş manzaralar için dahi kullanılır. Polarize filtre ile gökyüzündeki bulutların gelişine bakın. Polarize filtrenin ışığın parlamasına engel olduğunu ve renklerin daha doymaz olarak göründüğünü göreceksiniz.

  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi
  • İleri Düzey : Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi


Not: Bütün fotoğraflar Canon kameralar ve lenslerle çekilmiştir.

Çeviren: Tülin AĞCA

Kaynak: Outdor Photographer May2001




 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET - İlk Tasarım: G-Tasarım -

 

 

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

AdaNET Ana Sayfa