Editör

Tacettin Teymur

Yayın Kurulu

Tülin Ağca
Özlem Bağcı
Leyla Benli
D. Esra Ertürk
Bülent Irkkan
Elif İnan
Nejat Kutup
Fulya Köse
E.Kemal Mert
Doğanay Sevindik
Aylin Yılmazbayhan






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


Yol Notları, Vietnam Faruk Budak

Yaşı 35’in üzerinde olan herkesin televizyon kanalları olmaksızın yaşadığı o güzelim çocukluk yıllarında; dönemin yegane eğlencesi olan radyolardan sıkça duyduğu haberler, maalesef 20nci yüzyılın en önemli savaşlarından biri ile yakından ilgiliydi. Amerika Birleşik Devletleri’nin savaştan 25 yıl sonra günümüzde bile hala acılarını yaşadığı bu kanlı savaşın geçtiği coğrafyayı görebilmeyi çok arzuluyordum. Ülkenin bir çok bölgesinin daha 1994 yılında turizme açıldığını bildiğimden, bu gezinin oldukça zor olabileceği gerçeğini de göz ardı etmemekteydim.

Zorlukların en başında da Vietnam'a gidebilmek için daha önceden vize almak gerektiği idi. Bizim Vietnam'da bir elçiliğimiz olmasına rağmen onların Türkiye'de ne elçilikleri, ne de fahri konsoloslukları var. Dolayısı ile bu vizeyi Türkiye'de almanın imkanı yoktu. Türkiye'den Vietnam'a direk uçuş olmadığı için vizemi Uzakdoğu'da Bangkok'ta alabildim.

Bangkok'ta hemen hemen bütün seyahat acenteleri 1,5 $ komisyon karşılığında sizin adınıza vize alıyorlar . Normal vize dört günde alınıyor ve 55 $, 2 günde expres vize istiyorsanız 90 $ karşılığı bir para ödemeniz gerekiyor. Ben, Vietnam Büyükelçiliğine giderek vizemi aldım. Sadece bir fotoğraf gerekiyor. Cumartesi de çalışıyorlar.

BKK-Saigon ( diğer ve asıl ismi Ho Chi Minh City-HCMC ) ve dönüşte Hanoi-BKK uçuşları Vietnam Airlines ile 200 $ tutuyor. İnsan Rus yapımı Antonovlarla karşılaşacağını sanıyor ama çok iyi Airbuslarla uçtum.

Uçakta doldurulan Decleration Form'da getirdiğimiz kitap, kaset, gazete, CD gibi şeylerin deklare edilmesi isteniyordu ama gümrük polisi bunlara gerek olmadığını söyleyerek üzerini çizdi. Burada doldurduğunuz iki belgeyi iyi saklayın. Dönüşte gümrükte soruyorlar.

Şehire transfer için mecburen taksi tutacaksınız (5 $). Aslında havaalanı otobüsü şehire gidiyor ama "Budget Traveler's Heaven" diye adlandırılan PHAM NGU LAO bölgesinden geçmiyor. Belki bir gün rotayı buradan geçirirlerse çok iyi olacak. Dışarıda onlarca taksi şoförü bekliyor. Asla size ilk yapışanı, hem de güvenlik hattını geçmiş olanı tercih etmeyin. Hindistan'da defalarca başıma gelen şey Vietnam'a gelir gelmez burada da oldu. Götürmesini istediğimiz caddeye başka bir taraftan girerek etrafta otel olmadığını ispatlamaya çalıştı. Sonunda onun otelinin önünde durduğumuzu fark ettim. Kalacağımız yerin çok yakın olduğunu haritayı okuyarak öğrendiğimden sırt çantalarımızı yüklendik ve küfrederek yürüdük. Bu Hindistan'da defalarca başıma geldi ve üçüncü dünya ülkelerinin hemen hemen hepsinde galiba havaalanı taksi şoförleri böyle.

Saigon'da kaldığım süre içinde tüm kahvaltı ve yemekleri Pham Ngu Lao caddesinin başındaki Bin Café'de yedim. Çok güzel resimli bir İngilizce menüleri var. Personeli çok güler yüzlü. Kahvaltılar 1 $, yemekler bira dahil 2,5-3 $ civarında tutuyor.

Pazartesi müzelerin çoğu kapalı. Benim asıl size önereceğim yer, ancak bir günlük turla gidilebilecek Saigon'a 2,5 saat mesafedeki Kamboçya sınırına yakın bir kasabada bulunan bir kutsal şehir ve buradaki en kutsal tapınakları. Dinin ismi Cao Dai. Taraftarları reenkarnasyona inanmıyorlar ve öldükten sonra direk nirvanaya ulaşacaklarına inanıyorlar. Sabah 6, öğlen 12, akşam 6 ve geceyarısı 12'de yarım saat kadar süren bir ayinleri var. Bunu görmek için buraya gelmelisiniz.

Yine Saigon'da şehir dışında gidilmesi gereken ikinci yer olarak Vietkong birliklerinin bir gerilla savaşını yürüttüğü Cu Chi ( Ku çi ) tünelleri. Bu iki yere Sinh Café'nin düzenlediği tur ile gidebilirsiniz. Tam gün tur, yemek hariç 4 $, tünellere giriş için 4 $ ücret ödeniyor. Mutlaka gidilmesi gereken bir yer de, Mekong deltası.

Saigon-Dalat arası otobüsle 7 saat sürüyor. Dalat, 1500 metre yükseklikte bir şehir ve doğal olarak serin bir yer. Tatil amacıyla veya yeni evliler tarafından balayı yeri olarak tercih ediliyor. Çok fazla yağış alabiliyor. Şelaleleri, İmparatorun Yazlık Sarayı, Aşk Vadisi, Çılgın Ev gibi görülebilecek yerler var ama bunlar asla kayıp değil.

Dalat-Nha Trang (Nia Çang) otobüs yolculuğu 6 saat sürüyor. Vietnam'ın balıkçılık merkezi. Deniz ürünleri çok ucuz. Plaj çok güzel. Adalara, Bodrum ve Marmaris'te olduğu gibi tekne turları var. Çokça bira içen Avrupalı budget'cılar Mama Hanh'in turunu tercih ediyorlar. Siz Mama Linh'in turunu tercih edin. Zaten burada yapılacak tek şey; ya tekne turuna katılmak, ya da bütün gün plajda güneşlenmek.

Tüm tekne turları yemek dahil 7 $. Yemekte inanılmayacak kadar bol balık, pavurya, karides kabuklular ikram ediyorlar. Akşam üzeri de artık yiyemeyeceğim diyene kadar tropikal meyveler.

Nha Trang-Hoi An otobüs yolculuğu 11 saat sürüyor. Gece otobüsü de var. Gündüz yollar bisikletli ve motorsikletlilerle dolu olduğu için insan gece daha az yoruluyor. Hoi An, çok eski ve çok güzel bir nehir kıyısı kasabası. Şehrin dörtte biri terzi, dörtte biri ise sanat galerisi ve hediyelik eşya dükkanı diyebilirim. Gerçekten çok keyif aldığım bir yer oldu. Çok güzel el boyaması seramik tabaklar var. Geceleri yüzlerce japon fenerinin aydınlattığı sokaklarda yürümek çok farklı bir keyif veriyor.

Akşam yemekleri için nehir kıyısındaki Hong Phuc Restorana ( 86 Bach Dang str ) gidin. Banana yaprakları arasında pişirilmiş özel soslu deniz balıklarından yiyin. Arkasından  tropikal meyvelerdan oluşan bir meyve salatası ve bir büyük BGI birası. Ücretsiz sade pilav, ekmek niyetine getiriliyor. Tüm bunlar sadece 3 $. Arzu ederseniz önceden istediğiniz bir masayı ayırsınlar. Üst platformda daha az rahatsız edilirsiniz.

My Son, 2 ve 15nci yuzyıllar arasında bölgede hüküm sürmüş bir Hindu krallığının merkezi. Tayland'daki Ayuthaya'yı gördüyseniz gitmeye hiç gerek yok. Tur 3 $ ve yarım gün sürüyor.

Hoi An'dan Hue'ye iki ayrı otobüs kalkıyor. Biri express otobüs ( 3,5 saat ), diğeri de sightseeing bus ve yolda görülecek yerlerde mola veriyor ( 7 saat ). Her ikisi de sabah 8'de kalkıyor. Öğleden sonra 2'de de bir express otobüs var.

Hue, 1945'e kadar 150 yıl boyunca başkent olmuş tarihi bir şehir. Budapeşte veya İstanbul gibi bir nehrin iki ( Perfume River ) tarafında kurulmuş bir şehir.

Yemek için Hung Vuong Str. üzerinde bir çok alternatif var. Özellikle Mandarin Café'de üzerine sıcak çikolata dökülmüş muzlu börek diye çevirebileceğim "banana pancake with hot chocolate" ve sabah kahvaltıda da "omlette with sea food" yemenizi öneririm.

Hue'de Perfume River boat trip'e mutlaka katılın. Dragon boat'larla güzel bir yolculuk oluyor. Yemek fiyata dahil ve teknede veriliyor ( 3$ ). Tapınak ve kral mezarları girişleri için ücret ödüyorsunuz. Khai Dinh Kral mezarı mutlaka görülmeli. Bunun için nehir kenarından motorbike taksi almanız gerekiyor. Ben hava sıcaklığı nedeniyle önce gitmek istemedim. Asıl grup gittikten sonra gitmem için ücreti yarıya kadar indirdiler. Gittiğim de çok iyi olmuş. Müthiş bir yer. Bir mezar adına inanılmaz bir saray yapılmış ve çok enteresan.

Şehir içinde köprüyü geçip sağa dönerseniz Dong Ba markete geliyorsunuz. Klasik bir köy pazarı ama çok renkli.

Hue- Hanoiarasında görülecek bir şey yok gibi. Aradaki uzaklık da oldukca fazla. Otobüsle 16 saat sürüyor. Hanoi, günümüzde Vietnam’ın başkenti. Hanoi, kuzeye yapılacak turlar için bir merkez konumunda. Siklocular ve kartpostal satan çocuklar illallah dedirtiyor. Göl kenarında dolaşırken yaklaşıp ucuz bir restoranda sohbet edelim diyen sözde öğrenciler olabilir. Klasik bir taktiktir. Hindistan'da da gördüm. Götüreceği restoranın iki farklı fiyatlı menüsü olabileceğini daha önce yaşadım. Hatta bazen 3 bile olabiliyor.

Tam günlük Perfume Pagoda turuna mutlaka katılın.  Doğa muhteşem. Vietnamlıları Budist yapan kadın Buda'nın yaşadığına inanılan bir mağara tapınak burası. Buraya kendi imkanlarınızla gelmek oldukca zor.

Sapa, Çin sınırında dağlık bir bölgede ama mutlaka gidin. Doğa ve köylüler muhteşem. Normal ulaşım araçlarını kullanarak gelmeniz de mümkün. Trenle de gelebilirsiniz ama 38 km.lik bir yolculuk daha yapmanız gerekiyor. Hatta motorbike ile olacak büyük bir olasılıkla. Hanoi'de bir grup oluşturmak, tur almaktan daha iyi. Sapa'ya tek başına normal ulaşım araçları ile gitmek, turlara veya grup olaraktan daha pahalıya geliyor. Cumartesi günü kurulan Sapa pazarı gerçekten çok renkli bir Vietnam atmosferi sunuyor.

Sapa'ya mutlaka gidin. Four seasons restoran kahvaltı ve yemek için ideal. Her ne kadar garson kızlar siparişleri yanlış alıyorlar ve sahibi de ağlayacak gibi oluyorsa da güzel bir yer Sapa için. Siz yemek yerken otantik giysileri içindeki köylüler bir şeyler satabilmek için bekleşip duruyorlar.

Halong Körfezi, enfes bir tabiat harikası. UNESCO tarafından dünya kültür varlıkları arasına alınmış. Yüzlerce küçük ada düşünün. Her biri asla çıkılamayacak düz kaya duvarlardan oluşsun. İşte böyle enteresan bir yer. Şehirde görecek bir şey yok.

Hanoi Havaalanında Gümrükten hiç sorunsuz geçtim. Sırt çantamı burada verip BKK'de ve İstanbul’da transit olduğumu ve Ankara'ya kadar uçacağımı söyledim. Sırt çantamı Ankara'da aldım sorunsuz bir sekilde.

ÖNERİLER

  • Pet şişeler konusunda müthiş bir kopyacılık var. En iyisi Fransız La Vie.. Onun da bir çok kopyası var. 7000 Dong normal fiyatı.
  • Pazarlık maalesef her yerde yapılmalı. Buna oteller de dahil.
  • 10 $lık bir şapka 0,60 $a kadar düşebiliyor.
  • Bazı müze girişlerinde $ isteniyor ama Dong ödemek çok daha kârlı olabiliyor. Bunu önceden sorun.
  • Sapa'da size opium (afyon) teklif edilebilir.
  • Yol restoranları pahalı ve kalitesiz.
  • Saigon'da kaldığım caddede ( Sinh Cafenin olduğu cadde )  4 ayrı dükkanda çok kaliteli ve oldukca ucuza her boyda sırt çantası satılıyor.
  • Saigon'da göreceğiniz otantik giysi ve hediyelikleri bütün yol boyunca göreceksiniz. Acele etmeyin.
  • Bahşiş istenmiyor ve beklenmiyor, sadece Perfume Pagoda turunda tekneleri kullanan kadınlar ısrarla istiyorlar.
  • Geziyi bitirdiğimde günlük ortalama 15 $ ( 453 / 29 gün) harcamış olduğumu gördüm. Buna tüm konaklamalar, yemekler, içecekler, ulaşım, extra turlar, internet ve posta masrafları dahil. Sadece fotoğraf masrafları ile hediyelik ve hatıra eşyalar dahil değil.
  • Bence Vietnam güzel bir ülke. Ama Ağustos'ta sahil kesimleri oldukça sıcaktı.

SINH CAFÉ

Sinh Café bir tur şirketinin adı. Sinh iki ortağından birinin adı. Café, Saigon'da Pham Ngu Lao diye geçen District 1'de 246, De Tham Str. üzerinde. Çok iyi örgütlenmişler ve budget travelers tarafından oldukça beğeniliyor. Çok iyi turlar düzenliyorlar.

Birincisi Yarim gün Cu Chi Tünelleri

İkincisi Cao Dai temple ve Cu Chi tünelleri (yemek dahil 4 $ )

Üçüncüsü Saigon şehir turu (giriş biletleri hariç 6 $)

Dördüncüsü bir gün ( 7$ ), iki gün bir gece ( 20$ ), üc gün iki gece ( 27$ ), dört gün üç gece ( 50$ ) Mekong delta turları var. Bunlardan birisine mutlaka katılın.

SINH CAFÉ OPEN TOUR

Vietnam deniz kıyısı boyunca uzanan dar ve uzunca bir ülke. Ve dolayısı ile takip edilecek rota bir anlamda belli gibi. Bu nedenle bir şehirden diğerine geçerken otobüs terminallerine gidip uğraşmaktansa Sinh Café Open Tour otobüs bileti almanızı öneririm. Trene göre oldukça ucuz oluyor ve şehir merkezinde bırakıyor. Rota üzerinde istediğiniz şehirde istediğiniz kadar kalıp sonra yolunuza devam edebilirsiniz. Yalniz bir sonraki etap için bir gün önceden biletinizi okeylettirin. Saigon'dan Hanoi'ye kadar bilet alırsanız fiyat oldukca düşüyor. Etaplar için tek tek bilet almaya kalkarsanız fiyatlar artacaktır. Ayrıca bu otobüsler yol üzerindeki enteresan yerlerde fotoğraf çekmeniz ve gezmeniz için de duruyor.

  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam
  • Yol Notları, Vietnam



Ziyaretçi Sayısı:1000662
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram