DOĞA FOTOĞRAFI NEDİR?
Doğu Karadeniz Dağları, Verçenik Kapılı
göller En genel
anlamda doğa fotoğrafı ; “doğal alanda insan izi olmayan bitki, hayvan ya da
cansız her türlü içeriği olabilen fotoğraflara” denir. Bu tanımdaki kritik söz
olan “insan izi” insanın herhangi bir
faaliyeti ile oluşmuş canlı ve cansız her şeyi kapsamaktadır. İnsan izi olan cansız
varlıklar olarak yollar, eşyalar, mimari yapılar, ulaşım araçları, yapay
ışıklar, yapay su akışları veya göller vb. üretimle yapılan veya insanın bir
amaç için yaptığı her türlü varlık veya değişiklik anlaşılmaktadır. İnsan izi
olan canlı varlıklar olarak da bitkilerden; kültüre alınmış ağaçlar, tarım alanları, süs
bitkileri, genleri oynanmış bitkiler, yer değiştirilerek düzenleme yapılmış
doğal bitkiler gibi insanın bilgisini kullanarak yaptığı ve değiştirdiği
bitkiler anlaşılmalıdır. Faunadan ise
evcilleştirilmiş, kafes, hayvanat bahçesindeki ortamlar gibi herhangi bir
yöntemle özgürlüğü kısıtlanmış hayvanlar doğa fotoğrafı sayılmamaktadır. Doğa
fotoğrafında insan izi ile ilgili esneklik fotoğrafın doğal karakterini hiç bir
şekilde etkilemeyecek, çok sınırlı seviyede olduğu durumlarda kabul
edilmektedir. Büyük bir doğa manzarası içindeki zayıf görünen patikalar, vahşi
yaşam fotoğrafındaki ortamın karakterini bozmayan ufak izler gibi. Doğa
fotoğrafı tanımında diğer bir içerik de insanla ilgilidir. İnsan, doğa
fotoğrafında kabul edilmemektedir. Çünkü varoluş ve yaşamsal fonsiyonları
açısından doğal bir varlık olmasına rağmen tüm diğer canlılardan farklı olarak
aklını kullanarak dünyayı ihtiyaçlarına göre yeniden biçimlendiren, değiştiren,
genel anlamda eko sistemlere bağlı olmadan yaşayabilen tek canlı olduğundan
insan kültürel bir varlık kabul edilmektedir. İnsan, doğal yaşama yabancılaşmış kültürel bir canlıdır.
Niğde,
Aladağlar Emli Vadisi. Kültürel bir iz yok. Doğa fotoğrafı olarak kabul edilir.
Aynı fotoğrafta iki dağcının varlığı bu
fotoğrafı doğa fotoğrafı olmaktan çıkartıp spor ya da o kişiler için anı
fotoğrafı grubuna koymaktadır.
Sonbaharda
Sinop Çangal dağlarında dağ köyü. Bu fotoğraftaki köy evlerinin varlığından
dolayı bu fotoğraf doğa fotoğrafı değil kırsal manzara kabul edilir.
Nepal,
Namche Bazaar, sol arkada en yüksekte Everest (8850) ve önde tüm görkemiyle dünyanın 4.yüksek dağı olan Lhotse (8516m ).
Görülen anıt ise Serpa Tenzing Norgay anıtı. Bu fotoğraftaki dünyanın en
yüksek dağı Everest’in varlığı bile anıt ve insanların bulunmasından dolayı onu doğa fotoğrafı yapmıyor. Doğa fotoğrafı türleri: Doğa
fotoğrafı anlam olarak çok geniş kapsamdadır. En büyük jeolojik oluşumların
genel görünümlerinden en küçük parçasına, her büyüklükteki canlılar ve bunların
belgesel veya soyut yorumları doğa fotoğrafının konusudur. Bu anlamda
yaşadığımız dünyayı kapsayan doğa fotoğrafçılığı büyük bir başlıktır bu nedenle
birçok alt gruba ayrılmıştır. En yaygın olarak tercih edilen konu doğa
manzarası başta olmak üzere, yakın çekimler (makro), kuşlar, sular, vahşi
yaşam, sualtı üst başlıklardır. Bu konular da
kendi içerisinde birçok alt konuya ayrılmaktadır. Örneğin yakın çekimler (makro
fotoğraf), çiçekler, böcekler, cansız objelere yakın bakış gibi. Bu alt
konulardan daha da uzmanlaşılan kelebekler, dragon fly gibi daha alt konulara da
ayrılmıştır. Ayrıca doğada ışık, geometri, soyut, hareket, doku, renk, göz göze
olmak gibi estetik, kavramsal veya duygusal içerikli birçok başlık doğa
fotoğrafında çalışma alanı olarak kabul edilmektedir.
Doğa Fotoğrafçısı “Doğa fotoğrafçısı” iki kelimeden
oluşmaktadır. Bunlardan birincisi “doğa” ikincisi ise “fotoğrafçısı”dır. Bu
anlamda iyi bir doğa fotoğrafçısı olmak için hem doğa hem de fotoğraf kültürüne
sahip olmak gerektiği açıktır. Bu durum kuşkusuz tüm diğer fotoğraf eğilimleri
için de geçerlidir. Kültürünüz varsa fotoğrafınız vardır. - Doğa kültürü ile anlaşılan öncelikle fiziki coğrafya
bilgisine ve özellikle de ilgilenilen konudaki detaylı doğa kültürüne sahip
olmaktır . Örneğin çiçek fotoğrafı çekmeyi seviyorsanız jeomorfoloji,
temel vejetasyon ve ciçekli bitkiler, Türkiye fiziki coğrafyasını
bilmiyorsanız çiçeklere raslantısal veya kaba bilgilerinizin yardımı ile ancak
sınırlı şekilde ulaşabilirsiniz. Vahşi yaşam fotoğrafında ise hayvan
davranışı bilinmiyorsa fotoğraf çekme şansınız yoktur.
- Doğa ile ilgili ikinci önemli konu ise doğada
güvenlik içinde sorunsuz olabilme, istenilen yere ulaşabilme becerisidir. Bu
konuda ne kadar fiziksel, bilgi, zaman, çevre ilişkileri, ekonomik
olanaklara sahipseniz o kadar çok farklı ve iyi fotoğraf çekme şansınız
artar. Ama bu da iyi fotoğrafçı olunacağı anlamına gelmemektedir. O zaman
tüm iyi doğa sporcularının veya olanaklara sahip kişilerin iyi fotoğrafçı
olması gerekirdi. Her ne kadar iyi bir doğa sporcusu olmanız beklenmese de
iyi bir doğa fotoğrafçısı olabilmek için asgari kamp, sorunsuz uzun doğa
yürüyüşleri yapabilme becerisi ve buna uygun donanım hatta ulaşım
araçlarına sahip olunması beklenir.
- “Fotoğrafçısı” konusunda ise ilgilenilen konuya
göre fotoğrafik bilgi ve donanıma sahip olmak şarttır. Doğa fotoğrafında
doğa manzarası (landscape), sular, yakın çekim vb. her konu kendi özel
fotoğrafik teknik, estetik bilgi ve donanımını mutlaka gerektirmektedir. Örneğin
kuş fotoğrafı çekmek istiyorsanız uzun odaklı bir objektifiniz olmadan bu
konu çalışılamaz.
Ayrıca
ilgili kurumların içinde veya yakın ilişkide bulunmanız, konunuzla ilgili
fotoğraf grupları ile iletişim içinde olmanız, arkadaş seçiminiz, bilgi
kaynaklarınızın zenginleşmesi sizi daha iyi bir doğa fotoğrafçısı yapacaktır. Yanı
sıra bir doğa fotoğrafçısından çevreye duyarlı ve doğaya saygılı olması
beklenir. Kısaca doğa
fotoğrafçısı olmak bir yaşam biçimidir denilebilir. Yukarıda anlatılan
özellikleri olmayan kişiler doğa fotoğrafçısı olamazlar mı diye sorulduğunda
bunun cevabı “tabii ki olabilir”dir. Doğa fotoğrafçılığı bir gerek ve yeter
şartları olan bir tanım değil fotoğrafik tercihdir. Eğer sahip olunan
olanaklar, zaman, fiziksel yeterlilik gibi kısıtlar olsa bile bu bir
fotoğrafçının doğa fotoğrafçısı olamayacağı anlamına gelmez. Kuşkusuz daha az
sayı ve çeşitlilikte doğa fotoğrafı çekilir ama fotoğrafik başarıyı çekilen
sayı ve çeşit değil fotoğrafın niteliği belirlemektedir. Fotoğraf
çekim planı, hazırlıkları ve bazı hatırlatmalar
Doğa fotoğrafında başarı, çekim planlarına gösterilen özen ve hazırlıklar
ile doğru orantılı olacaktır. Yapılacak planda dikkat edilecek noktalar
şunlardır: - Plan
ve yeterli hazırlık yapmadan verimli ve sorunsuz bir fotoğraf gezisi olamayacağına
öncelikle kendinizi sonra da arkadaşlarınızı inandırmanız.
- Çekim
planının en önemli kısmı doğru zamanda doğru yerde olmaktır. Koşullarınızı
mümkün olduğunca doğru zamanda doğru yerde olma konusunda zorlayınız.
- Doğru
yer ve zamanın tercihi için bu bilginin doğru kaynaklardan edinilmesi
gereklidir. Bilgi kaynağı olarak; kitaplar, dergiler, üniversitelerin spor birimleri,
Internet, haber grupları, belgesel videolar ve filmler, tecrübeli
fotoğrafçılar, yerel yönetimler, yerel rehberler, konusuna uygun gezi
acenteleri, yerel acenteler, haritalar
sayılabilir. Özellikle tecrübeli fotoğrafçılarla, doğru bilgilendiren kitaplardan
araştırma yapmak ve yerel insanlarla görüşmek veriminizi artıracaktır.
- Gezi
planı çok yönlü olarak ele alınmalıdır. Bu metodun kazanılması için
coğrafya kültürünün varlığı şarttır. Planınız zaman, bütçe, ulaşım,
izinler, iletişim olanakları, teknik malzeme taşınması ve enerji ihtiyacı,
malzeme taşınması, konaklama, güvenlik, terör, rehberlik hizmeti alınması,
yerel halkın durumu ve kültürü, iklim, yükseklik yağış rejimi, nem, toz, bitki
örtüsü, yiyecek, su, yaban yaşamı vb. gibi çok sayıda değişkenlere göre
oluşacaktır.
- Mutlaka
alternatifleri olan yazılı ve detaylı bir gezi planı hazırlayınız.
Unutmayın B plansız gezi planı olmaz.
- Bu
geziyi hangi amaçla yapıyorsunuz? Gezi amacının net olması gereklidir. Ana
konu olarak doğa manzarası gezisi düşünülüyorsa; vahşi yaşam, yakın
çekimler, kuşlar gibi konularda fotoğraf arayışının çok zaman almasından
dolayı veriminiz düşecektir. Bir gezinin asıl olarak bir amacı varsa;
ancak bu amacı destekleyen ve planı aksatmayacak konularda çekim
yapılmalıdır.
- Gezi
sonrası fotoğraflarınızı nasıl değerlendirebilirsiniz? Örneğin bir gezi
röportajı olarak değerlendirme olanağı varsa konu bütünlüğü açısından daha
önceden tercih etmeyeceğiniz konularda fotoğraflar çekmek gerekebilir. Dolayısıyla
bu durumda planınızı yeniden gözden geçirmeyi düşünmelisiniz.
- Mümkünse
iyi bir küçük ölçekli fiziki ve köy yollarını da gösteren karayolları
haritası edinmeye çalışın. Mutlaka GPS bulundurmaya ve mümkünse de içinde
uygun harita veya daha önce o alanda bulunmuş kişilerin
verilerini/haritalarını yüklemeye çalışın. Geziye gitmeden önce Google
Earht den alan değerlendirmesi, incelemesi yapmaya çalışın.
- Riskli
ortamlara gidiyorsanız uydu telefonu bulundurmanız gerekebilir.
- Beraberinizdeki
kişiler sizin gezi planınıza uygun mu? Arkadaşınız partner özelliğini
taşımalı. Arkadaşınızın gezide
sorun çıkarmayacağına emin olunuz. Aynı kültürel eğilim, sorun çözme
becerisi olan, fiziki yeterliği ve
doğada olma deneyimi olmasına özen gösteriniz. Yoğun tempolu fotoğraf
gezilerinde özellikle bahs edilen uygun fotoğrafçı arkadaşınız dışında
yanınıza deneyimsiz arkadaş almak uyum sorunu çıkartabilir. Fotoğraf
gezisinde mümkün olduğunca az insanın yanınızda olmasına özen gösteriniz.
Gümüşhane
Artebel Gölleri Tabiat Parkında Cüneyt Oğuztüzün ve Ali İhsan Gökçen. Doğa
fotoğrafçılığı bir yaşam tarzıdır. - Mümkünse
gitmeden önce yerel yönetimlerle veya yöre insanlarıyla ilişkiye geçip
rehberlik hizmeti almaya çalışın. Gezi öncesi bu olanağı bulamadıysanız
gezi alanına vardığınızda bu olanağı araştırınız. Yerel rehberler hem sizi
bilgilendirecek hem de yüksek verimde gezmenizi sağlayacaktır.
- Ulaşım
ne şekilde yapılacak? Ulaşım şekline göre yanınızda bulunduracağınız
malzeme ve fotoğrafik donanımlar değişebilecektir.
- Özel
iklim ve hava koşullarına gidiliyorsa fotoğrafik ve teknik donanımların
korunması çok önemlidir.
- Geziden
önce ve gezi sırasında hava ve yol durumu hakkında son bilgileri edindiniz
mi? Mutlaka güvenilir hava durumu bilgisini düzenli öğrenmeye çalışınız.
- Sağlık
durumunuzu kontrol ettiniz mi? Aşılar, ilaçlar, ilk yardım seti vb.
Doğru
yerde doğru zamanda olmak Bir fotoğraf projesinin/gezinin kuşkusuz en dikkat edilecek konusu “doğru
zamanda doğru yerde olmak”dır. Doğru zaman ve yer seçimini yalnızca atmosferik koşullar belirlemez. Bu
çok yönlü ele alınması gereklidir. "Fotoğraf çekim planı, hazırlıkları ve
bazı hatırlatmalar" bölümünde anlatılan çekim planı ve hazırlıklarınız
yoksa iyi fotoğraf çekme şansınız az veya yoktur. Başarı için çekim planın önemli
bir kısmının uygulanması şarttır. Bu planın olmazsa olmaz kısmı ise “doğru
yerde doğru zamanda olmak”tır. Bu temel gerek şartı Türkiye’den bir kaç örnekle açmaya çalışırsak: Küçük
kıta özelliği gösteren Türkiye’de her bölgenin farklı coğrafi özellikleri
vardır. Karstik topografyaya ait fotoğraflar, kanyonlar, mağaralar, lapyalar,
polye ovaları fotoğrafları için Akdeniz bölgesi olmak üzere tüm Toros Sıra dağları
doğru yerdir. Kuzeyde ise Küre dağları buna uygundur. Türkiye’den önemli kuş göç yolları geçmektedir. Türkiye’de yaşamadığı
halde farklı kuş türlerini bu göç sırasında doğru yerde bulunarak çekmek mümkün
olabilir. Göç sırasında yüz binlerce göçmen kuş yurdumuza misafir olarak
gelmektedir. Bu fotoğrafları göç yolları
üzerinde çekebilirsiniz. İstanbul kuş göç yolunun adeta otobanıdır. Göç tarihi
mart, nisan, mayıs ayında güneyden kuzeye; eylül, ekim aylarında kuzeyden
güneye izlenebilir. Sonbahar denince aklımıza geniş yaprakları ağaçların büyüleyici renk değişimi
gelir. Bu renkleri özellikle Avrupa Sibirya bitki kuşağı diye adlandırılan
Karadeniz kıyı bölgesinde görülen geniş yapraklı ormanların bulunduğu yerlerde
ekim ayının ikinci yarısında ve kasım ayının ilk yarısında görebiliriz.
Kastamonu, Küre dağlarında sonbahar. Doğru zamanda doğru yerde olmak yaklaşımı ile en iyi Sonbahar renklerini
fotoğraflamak için kasım ayının ilk haftasında Küre dağlarında olmak iyi bir
seçimdir. Özellikle de 500-1200 m arasında geniş yapraklı ağaçlarla (kızıl
kahve renkli Kayın) iğne yapraklı ağaçların (yeşil renkli ibreli ağaçlar Göknar)
karışım yerleri en iyi bölgelerdir. Doğru zaman her yıl hava koşullarına göre değişebilmektedir. Bu
değişimler mutlaka takip edilmelidir. 2003, 2004, 2006, 2009 yıllarında geniş
yapraklı ormanların yaprak renk değişimi ile oluşan sonbahar renkleri ekim
ayındaki don ve fırtınadan dolayı olmamıştır. Buna karşılık 2005, 2007, 2010,
2016 yılları son derece etkileyici renkler oluşmuştur.
Büyük topluluklar halinde rengarenk parlak renkli bozkır çiçeklerini
çekmek istiyorsunuz. Bu çiçek topluluklarının görülme süresi bozkırın sert hava
koşullarından dolayı kısa olur. Onlara yalnızca mayıs ayında (hatta mayıs
ayının 2. yarısında) karasal veya yüksek Akdeniz iklimi olan yerlerde
görebilirsiniz. İç Anadolu bölgesi ve civarında özellikle de nadasa bırakılmış
tarlalarda çılgın bozkır çiçeklerine rastlama şansınız daha da yüksektir. Bir
başka mevsim ve yerde bozkır çiçek topluluklarını göremezsiniz. Bu örnekler bu şekilde uzar gider. Bu örneklerden de anlaşılacağı gibi
doğru yer ve zamanın belirlenmesi sahip olduğunuz doğa kültürü ile doğru
orantılıdır.
Değişimin
izlenmesi
Fotoğrafik alanı, yalnızca gezi anına göre
değerlendirmek eksik bir gözlem olur. Alanın, farklı mevsimlerde ve atmosferik
koşullarda alacağı özellikleri düşünmek, güneşin doğum ve batım noktalarını
belirlemek ve bilgi toplamak çok önemlidir. Bu bilgilerin daha sonra doğru
olarak kullanılabilmesi için yazılı veya görsel olarak kayıt edilmesi gerekir. Bu
bilgi toplama ve değişimin gözlenmesi daha sonra aynı alanda yapacağınız geziden
yüksek verim almanızı sağlayacaktır. Bazen de aynı gezi sırasında değişen hava
koşullarının not edilmesi, verim olarak size geri döner. Işığı
anlamak Doğa fotoğrafları, doğal ışığın kullanıldığı fotoğraflardır. Doğal ışığı
anlamak ve doğru kullanmak, başarılı doğa fotoğrafçılığının en önemli
etkenlerinin başında gelmektedir. Doğal ışık çok değişken özellikler gösterir. Bulunduğunuz enlem, aylar,
günün değişik saatleri, havanın nem oranı, havadaki diğer katkı maddeleri ve
tozlar, havanın inceliği, atmosferik koşullar, geliş açısı, bulutların durumu,
coğrafi yer gibi faktörlerin hepsi ışığın şiddetinin, renginin, yönünün
değişmesine neden olur. Teorik olarak kötü ışık yoktur. Her ışık fotoğrafçının amacına uygun
olabilir. Yani amaçlanan fotoğraflar için farklı uygun ışıklar vardır.
Dolayısıyla ne anlatılmak isteniyorsa o ışığın peşinde olmak gerekir. Bu durum
doğa fotoğrafçısının çok planlı davranmasını gerektirmektedir. Bu anlamda doğa fotoğrafı
çekiminde istediğiniz ışığa sahip fotoğrafların eldesi oldukça zordur. Doğal alanlarda iyi ışık saatlerinde başka bir bakış noktasına ulaşmak
zaman aldığından farklı fotoğraflar üretmek zordur. Bazen bir noktadaki en iyi
ışık için bir gün harcamanız gerekebilir.
“Doğa
fotoğrafları, doğal ışığın kullanıldığı fotoğraflardır. Doğal ışığı anlamak ve
doğru kullanmak, başarılı doğa fotoğrafçılığının en önemli etkenlerinin başında
gelmektedir.” Doğada kuralları atmosferik koşullar koyduğundan siz yönetemezsiniz ancak
ışığı anlamaya çalışır, izler ve verimli biçimde kullanmaya çalışırsınız. Çekim
konusuna göre iyi ışıkta fotoğraf çekim süresi gün, hafta, ay veya yıllara
bağlı olarak değişir. Çekmek istediğiniz fotoğraf için çoğu zaman farklı ışık,
mevsim ve atmosferik koşullar daha doğrudur. Bu anlamda doğal ışıkla çalışmak çok
zaman isteyen, hatta bazen şans gerektiren ışıklardır. Her doğa manzarası için uygun ışık farklıdır. Örneğin bir gezide şelale
fotoğrafı için avantajlı olan homojen ışık, biraz sonra çekmek istediğiniz dağ
manzarasında, kayanın renklerini yeterince ortaya çıkarmadığı için ve kayaların
gölge oluşturmamasından dolayı hacim etkisi hissedilmeyeceğinden uygun olmayabilir.
Maçahel, Artvin. Hangi
hava ve mevsimde fotoğraf çekilir? Her hava koşulu ve her mevsimde fotoğraf çekilir. Fotoğrafçı neyi
anlatmak istiyorsa o ışığın peşinde olmalı veya hava koşullarına göre çekeceği
konuları değiştirmelidir. Dolayısıyla eğer ışığı anlıyorsanız her hava koşulu
ve mevsim sizin için uygundur. Farklı havalarda değişen çekilen fotoğraf
sayısının miktarıdır, fotoğrafların niteliği değişmez. Yağmurlu havalar donanımın zarar görmesi ve gezme zorluğundan dolayı
tercih edilmezler. Halbuki nesneler ıslandığında temizlenmiş ve ıslanmaktan
dolayı doygun renkler almıştır. Ağaçlar, yapraklar, taşlar, kumlar, topraklar başka renktedir. Orman hiç görmediğiniz
kadar etkileyicidir. Tepelerdeki toprakların
rengini hiç böyle görmediğinizi fark edeceksiniz.
|