ENGLISH
Editör/Yayın Yönetmen

Selahattin Nemlioğlu

Yayın Kurulu

Reyhan Bilir
Aygün Doğan
Bahar Akkoyun
Seray Akkoyun
Koray Özbaysal 



Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU

Marka Avukatı / Copyright Lawyer
ARABULUCU
Ayşe OKÇU
 


    Sayılar    Sayı 45    Sunum
Sunum

EDİTÖRDEN

YENİ SAYIYA DAİR


Bir arada yaşayarak toplumlar oluşturan insan, sosyal bir varlık olarak inşa etti kültürü. İnsanları bir arada tutan dildi. Tevrat’ta Nemrut’un öyküsünü okuduğunuzda, Babil’de insanların dillerini karıştırır Tanrı, insanlar anlaşamayınca dağılırlar. Dil toplumu birleştirir. Ortak dili kullanan insanlar, bir bina gibi, tuğla tuğla üst üste inşa edilen kolektif bir yapıyı, kültürü geliştirdiler.


İki insanı bir arada tutan temel yapı olan iletişim yetkinliği dile dayanır. Herhangi bir işarete, koda, söze anlam katan şey insanın uzlaşıdır. Dil bir uzlaşıdır. Dil, insanın deneyimlerini birbiriyle paylaşabilmesini, bu deneyimlerden yola çıkarak kültürler oluşturabilmesine de olanak sağlar.


İletişim ses kodlarıyla, sözle gelişti. Söz, anlam ve bellek, insanın deneyimlerini gelecek kuşaklara aktarabilmek için yeterli miydi? Zamanla kalıcı mesajlar oluşturmayı düşündü. İlk kez bir anlamı paylaşan duvar resimleri, bilgiyi kayıt altına alma ve paylaşma eyleminin başlangıcında yer alıyor. Duvar resimleri bir anlamda yazılı kodlar sisteminin ilkiydi.


Zamanla küçük resimlerin, piktogramların kullanıldığı ilk yazı sistemleri geliştirilir; piktogramlar sembollere, kodlara, harflere dönüşerek günümüzün yazı sistemlerine evrilir. Okuryazarlık yakın zamana kadar bir azınlığın becerisiydi. Oysa resim ve heykel, özellikle toplumun güçlü kesiminin bir propaganda aracı olarak varlık kazandı. Bir yanıyla okuryazarlığı olmayan halka yönelik bir bilgi sunumu, diğer yanıyla kolayca izlenebilme özelliğiyle topluma yönelik bir etkileme yöntemiydi.


Görsel kültür, duygu, düşünce ve bilgiyi aktarmak ve paylaşmak yöntemi olarak gelişir... Çeşitli evreler, politik süreçler ve sosyal karakterlerle şekillenir. Tarihsel süreçte insan-toplum ilişkileri karşılıklı çıkarların korunması bağlamında, politik bir süreçle yolculuk yapar. Birey, hem toplumun bir parçası, hem de eleştirilerin, karşı çıkışların, yenilikçi yaklaşımların merkezi olma ikilemiyle varlığını sürdürür. Sonuçta sanat dediğimiz şey, felsefe dediğimiz şey bu farklı düşüncelerin paylaşılmasına olanak sağlayan ortamlardır.


Gelişmiş toplumlar bireyin deneyiminin toplumun vizyonu için önemini kavradığından, kültürel ifade alanlarını özgür ortamlar olarak benimsediler.


19. yüzyılın ilk yarısında görüntünün mekanik ve kimyasal süreçlerle kaydedilebilmesi sonrası, toplumlarda yeni tekniği kabul etme ve kültürel alanda tanımlama süreci başladı. Yeni buluşlarla teknik olarak gelişirken, toplumsal kullanımda yeni görevler üslendi. Sonuç olarak bir iletişim ve bir bellek aracı olarak, kültürün ve toplumsal belleğin vazgeçilmez bir yöntemi oldu.


20. yüzyılın karakteristik niteliği tüketimin ulaştığı devasa boyutlar. 21. Yüzyılda, tüketimin hızı artık yaşadığımız gezegeni yok etme boyutuna doğru yol alırken, bir kısım manzara fotoğrafçılığı bu konuyu irdeliyor.


Fotoğraf bir bellek aracı olarak kaydederken, öte yanda bir anlam aracı olarak kodlarla iletişim kuruyor ve düşündürüyor.


Bu sayıda, fotoğrafın bu anlam, bellek, kültür ilişkisine bir bakış olarak manzara fotoğrafçılığının tarihsel süreçte dönüşümüne, değişen misyonuna, amaç ve anlam ilişkilerine kısmi bir bakış sunacağız.

 

Ekim 2024




Ziyaretçi Sayısı:163
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram