Editör

Bülent Irkkan

Yayın Kurulu

Tülin Ağca
Leyla Benli
D. Esra Ertürk
Elif İnan
Nejat Kutup
Fulya Köse
E.Kemal Mert
Doğanay Sevindik
Tacettin Teymur
Aylin Yılmazbayhan






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


Fotoğraf ve Mimari - 4, Özer Kanburoğlu

M.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü

Önceki Bölümler :Mimari Fotoğrafın Amacı Nedir ?
Mimari Fotoğraf Çekiminden Önce Dikkat Edilmesi Gereken Konular
Mimari Fotoğrafta Boyutları Kontrol Etmek

 

 

 

Bölüm 4 (son) :

MİMARİ FOTOĞRAFLARDA BASKIDA PERSPEKTİF DÜZELTME

Mimari çekimlerde, bazı olanaksızlıklardan dolayı perspektif düzeltmesi yapılamamış olabilir. Bu gibi durumlarda, agrandisör yardımıyla bir ölçüde perspektif düzeltmesi yapılabilir. Bu baskıda kullanılacak agrandisörde aranacak bazı özellikler vardır. Bunlarda gerek film şaşesinin, gerekse objektif düzleminin ayarlanabilmesi dolayısıyla, scheimpflug hareketine müsait olmasıdır.


Şekil 1: Agrandisör tablasında oluşan perspektifi düzeltilmemiş görüntü



Şekil 2 : Bu baskı için agrandisörün pozisyonu

Burada, iki kademeli kontrol yapılmalıdır. Birincisi, tablada trapez şeklinde olan yapı cephesi, dikdörtgen oluncaya kadar agrandisörün başını düşeyden çevirmektir. Bu aşamada, görüntünün orta noktası netlendiği halde üstü ve altı netsiz olacaktır. ikinci kontrol ise, netsiz olan her iki kenarında orta nokta gibi net olmasını sağlayacak şekilde objektif levhasını şekildeki gibi eğmektir. Böylece film düzlemi, objektif düzlemi ve fotoğraf kağıdı düzlemi aynı ara kesitte birleşirler.

Sonuçta, hem perspektif düzeltilmiş olur, hemde görüntünün tümünde eşit netlik sağlanmış olur. Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir husus vardır. Bu da, agrandisör tablasındaki (A) ve (B) noktalarına düşen pozlandırma şiddetinin birbirinden farklı olmasıdır.



Şekil 3 : Perspektifi düzeltilmiş bir görüntü

Şekil 4 : Bu baskı için agrandisörün pozisyonu

Dolayısıyla, fotoğrafçı (B) bölgesine (A) bölgesine verilen pozdan daha fazla poz vermek zorundadır. Fotoğrafçı bu ekstra poz süresini, bir poz testi ile bulmak ve uygulamak zorundadır. Böylece, iki bölge arasındaki pozlandırma farkı ortadan kalkar. Bu ekstra pozlandırmayı yaparken siyah bir maske kullanarak geçişleri degrade olacak şekilde yapmak, fotoğrafın naturelliğini sağlayacaktır. Bir diğer önemli husus ise, yapıdaki boyut değişikliğidir. Perspektifi düzeltilmiş baskıdaki yapının boyu, her zaman için aynı yapının normal basılmış halinden daha yüksek çıkacaktır.





Ziyaretçi Sayısı:1000738
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram