Back to Main Page

Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim



Editör

Osman Ürper



Yayın Kurulu

Şeyda Aytem
Ayşegül Çakır



ADANET Fotoğraf Editörü

Uğur OKÇU



E-Mail Fotografya

afp@ada.com.tr


Sayı 2

İyi Fotoğraf Nasıl Oluyor, Yani ?
Nazif Topçuoglu. Yapi Kredi Yayinlari, Sanat Dizisi. 1992.


Şeyda Aytem

"Iyi fotograf nasil oluyor, yani?" diye soran fotograf sanatçisi ve yazar Nazif Topçuoglu ; ODTÜ Yüksek Mimarlik derecesi aldiktan sonra, ABD'de fotograf yüksek lisansi yapmistir. Istanbul'a döndükten sonra serbest reklam ve moda fotografçiligina baslamistir. Nazif Topçuoglu fotograf serüvenini "rastlanti" olarak açikliyor. Kitabin isminin ; Bogaziçi Üniversitesi'nde ders verirken ögrencileriyle paylastigi fotograf birlikteliginden ortaya çiktigini anlatiyor. Kitabin ismi disinda ayni isimle bir de yazi yazmis.

Fotografla ugrasan ve ayni zamanda eli kalem tutan sanatçilarimizdan biri olan Nazif Topçuoglu, "Iyi fotograf nasil oluyor, yani?" de bu sorunun tek bir cevabinin olmadigi, kesin ve basit formüllerle iyi fotografin nasil oldugunu açiklamaya basliyor. "Günümüzde ortalama zeka düzeyinde olan herkes biraz ugrasirsa iyi bir fotograf çekebilir ; zaten yeryüzünde yeteri kadar fotograf ve fotografçi yok mu? Önemli olan bu isi neden yaptigimiz, ne söylemek istedigimiz degil mi?" diye soruyor. Kitap, fotografla ilgili her seye adim atmak üzere oldugunuzu hissettiriyor.

Ilk bölüm "Yeni Baslayanlar Için Fotografçiligin Kisa Tarihi ve Elestirisi". 1850 li yillardan Camera Obscura'dan basliyor. Kitap, fotografin belge ve tasvir disina çikip yayginlasmasi, sanatsal baglamda olgunlasmasi ve günümüz fotografçiligindaki yansimalarina uzaniyor. "Hareketin Anlatimi/Anlatanin Hareketi, Bauhause ve Fotografçilik, Fotografçilikta Sanat adina Yeni Gelismeler, Iyi Fotograf Nasil Oluyor, yani?, Burada Fotograftan Söz ederken Aslinda Neden Bahsediyoruz? : Dört Kisa Parça, Iki ayip yazi : "not suible for küçük çocuklar", Ölümlü Dünya : Üç Sergi" kitabin diger bölümleri.

Kitabin sayfalarinda keyifli bir yolculuga çikiyoruz. Tarihten - günümüze, Dünya'dan Türkiye'ye, fotografa, sanata genis bir perspektiften bakiyoruz. Bu yolculukta fotografi tartisiyoruz, yorumluyoruz.

Her gün maruz kaldigimiz görsel bombardimanda, farkina varmadan onlarca fotograf görüyoruz; ve bu fotograflar bizde neler birakiyor, sorusturuyoruz bu yolculuk boyunca. Fotograflara neler yüklüyoruz? Bir kart içinde bize "sunulan" fotografta ; obje, mesajlar, algilamalar, gerçeklik, görsellik, fotografçi, sanat ve felsefesi, sergileme, risk, kalicilik, ve devamlilik kavramlari irdeleniyor. Ama "teknik bilgi" içeren bir kitap degil.

Kitapta yazilar fotograflarla desteklenmis. 150 den fazla renkli, siyah beyaz fotografa yer verilmis. Kitabin kapagini Harry Callahan'in Kolaj'i süslüyor. Nadar'dan Abdullah Biraderler'e, Buknow'dan Nelemen'a, Man Ray'dan Paul McMillan'a fotograflar seçilmis. Defalarca bakma hissini uyandiran bir çok fotograf, hafizanizda uzun süre kalacaktir mutlaka. Kitap 133 sayfa, kaliteli baskisi ile Yapi Kredi yayinlarindan basilmis.

"Iyi Fotograf Nasil Oluyor, Yani?" Türkiye'de fotograf yayinlarinin azligina ragmen ;fotograf ile ugrasan, medya ve görsel iletisimle ilgilenen herkesin okumasi gereken bir kitap.